Airbus, rząd Quebecu i Bombardier uzgodniły nową strukturę własnościową programu A220, na mocy której Bombardier przeniósł pozostałe udziały w spółce Airbus Canada Limited (Airbus Canada) na rzecz Airbusa i rządu Quebecu. Transakcja weszła w życie w trybie natychmiastowym.
Dzięki nowej umowie udziały w Airbus Canada, odpowiedzialnej za A220, wynoszą odpowiednio 75 proc. w przypadku Airbusa i 25 proc. w przypadku rządu Quebecu. Udziały rządu będą mogły być odkupione przez Airbusa w 2026 r. - trzy lata później niż planowano do tej pory. W ramach tej transakcji Airbus, poprzez swoją spółkę zależną Stelia Aerospace, nabył również możliwości produkcji pakietów prac dla A220 i A330 w zakładach Bombardiera w Saint-Laurent w Quebecu. Nowa umowa podkreśla zaangażowanie Airbusa i rządu Quebecu w program A220 na etapie ciągłego zwiększania i rosnącego zapotrzebowania klientów.
Kiedy 1 lipca 2018 r. Airbus przejął większościowy pakiet programu A220, łączne zamówienia netto na samoloty wzrosły o 64 proc. do 658 maszyn na koniec stycznia 2020 r.
- Niniejsza umowa z Bombardierem i rządem Quebecu pokazuje nasze wsparcie i zaangażowanie na rzecz A220 i Airbusa w Kanadzie. Ponadto rozszerza nasze zaufane partnerstwo z rządem Quebecu. To dobra wiadomość dla naszych klientów i pracowników, a także dla Quebecu oraz kanadyjskiego przemysłu lotniczego. Chciałbym szczerze podziękować Bombardierowi za silną wsparcie podczas naszej współpracy. Jesteśmy zaangażowani w ten fantastyczny program samolotów i współpracujemy z rządem Québecu, dążąc do zapewnienia długoterminowej obecności w Quebecu i kanadyjskim przemyśle lotniczym - powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.
Dzięki tej transakcji Bombardier otrzyma od Airbusa kwotę w wysokości 591 mln dolarów amerykańskich, bez uwzględnienia korekt, z czego 531 mln USD otrzymano przy zamknięciu transakcji, a 60 mln dolarów amerykańskich do zapłaty w okresie 2020–2021. Umowa przewiduje również anulowanie gwarancji Bombardiera będących własnością Airbusa, a także zwolnienie Bombardiera z przyszłego wymogu kapitałowego na finansowanie spółki Airbus Canada.
Airbus A220 ze zwiększonym zasięgiem i MTOW
W maju 2019 r. Airbus podjął decyzję, że maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Aktualnie podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosi 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t będzie ona wynosić kolejno 63,1 i 69,9 t.
Stary CSeries, nowy A220
Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 658 maszyn A220: 95 A220-100 oraz 563 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 107 samolotów tego typu: 38 A220-100 oraz 69 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (29), Swiss (29) oraz airBaltic (22).