Spółka Airbus UpNext oraz Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation (Toshiba), energetyczne ramię grupy Toshiba, będą współpracować i wymieniać się doświadczeniami w zakresie technologii nadprzewodnikowych mogących mieć znaleźć zastosowanie w wodorowych układach napędowych samolotów przyszłości.
W dążeniu do dekarbonizacji przemysłu lotniczego samoloty napędzane wodorem są jednym z obiecujących rozwiązań pozwalających osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku. Technologie nadprzewodnikowe oferują wyjątkową cechę – pozwalają wykorzystać ciekły wodór o temperaturze -253°C jako paliwo, ale także nadają się do wydajnego chłodzenia elektrycznych układów napędowych. Technologia kriogeniczna pozwala na niemal niezakłócone przenoszenie mocy w systemach elektrycznych samolotu, znacznie poprawiając ich efektywność energetyczną i wydajność.
– Współpraca z firmą Toshiba stanowi dla nas wyjątkową okazję do wyjścia poza ograniczenia dzisiejszych częściowych silników nadprzewodnikowych i konwencjonalnych silników elektrycznych. Dzięki tej współpracy chcemy stworzyć przełomową technologię, która pozwoli na nowe możliwości projektowe, w szczególności z myślą o przyszłych samolotach Airbusa napędzanych wodorem. Zawiązane partnerstwo stanowi naturalny i niezbędny krok w rozwoju technologii silników nadprzewodnikowych, zaspokajającej potrzeby przemysłu lotniczego – powiedział Grzegorz Ombach, starszy wiceprezes Airbusa i szef działu Disruptive R&T.
– Doświadczenie firmy Toshiba w dziedzinie technologii nadprzewodnikowych zapewniających wysoki przepływ prądu, technologii napędów silnikowych zapewniających precyzyjne sterowanie prądem oraz zaawansowanej technologii maszyn wirujących zapewniającej stabilną i szybką pracę, stanowi mocną podstawę naszego partnerstwa. Obie strony zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału technologii nadprzewodnikowych w kształtowaniu przyszłości samolotów i napędzaniu dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z Airbusem odegra kluczową rolę w rozwoju technologii nowej generacji dla sektora lotniczego – powiedział Tsutomu Takeuchi, dyrektor korporacyjny Toshiba, odpowiedzialny za pion systemów zasilania i dyrektor Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.
Partnerzy zamierzają wspólnie opracować dwumegawatowy silnik nadprzewodnikowy.
Umowa o partnerstwie została podpisana w Tokio, przy okazji wystawy Japan Aerospace 2024, przez dr Grzegorza Ombacha, starszego wiceprezesa Airbusa i szefa Disruptive R&T, oraz Tsutomu Takeuchi, dyrektora korporacyjnego Toshiby, odpowiedzialnego za biznes Power Systems i dyrektora Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation. Dołączyli do nich Ludovic Ybanez, Airbus Head of Cryoprop demonstrator and Cryogenics technology, Airbus UpNext oraz Kensuke Suzuki, Head of New Technology, Power System Division, Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.
W ciągu ostatnich 10 lat firma Airbus podjęła wysiłki na rzecz opracowania technologii nadprzewodnikowych. Niedawno Airbus UpNext uruchomił
Cryoprop, demonstrator do testów nadprzewodzącego elektrycznego układu napędowego o mocy dwóch megawatów. Toshiba prowadzi badania i rozwija technologie nadprzewodnikowe od prawie pół wieku, a w czerwcu 2022 r. wypuściła własny prototyp silnika nadprzewodnikowego klasy dwóch megawatów do zastosowań mobilnych.
W maju 2024 roku ogłoszona została inicjatywa Airbus Tech Hub Japan, mająca na celu rozwijanie partnerstw w Japonii w celu przyspieszenia badań, technologii i innowacji w przemyśle lotniczym i kosmicznym z myślą o przygotowaniu nowej generacji samolotów. Partnerstwo między Toshibą i Airbusem jest pierwszym jej efektem.