Linie Iberia odebrały dziś (30 października) w Hamburgu pierwszego airbusa A321XLR. Tym samym rozpoczyna się nowy etap dla hiszpańskiej linii, która będzie mogła zaoferować loty dalekodystansowe wąskokadłubowym samolotem. Pierwsza maszyna tego typu dla Iberii, to także pierwszy na świecie dostarczony airbus A321XLR.
Najnowszy i pierwszy odebrany airbus A321XLR linii Iberia, to maszyna o numerze seryjnym MSN 11504 i rejestracji EC-OIL wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1A33X. Linia nadała maszynie nietypową nazwę „1927-1939”, oznaczającą daty założenia przewoźnika w 1927 r. i jego pierwszego międzynarodowego połączenia do Lizbony, które odbyło się 12 lat później.
- Jesteśmy dumni, że to właśnie my zaczynamy eksploatację nowego typu Airbusa. A321XLR pozwoli nam dotrzeć do nowych lotnisk na innych kontynentach w bardziej rentowny sposób - powiedział Marco Sansavini, prezes Iberii.
Warto dodać, że pierwszego A321XLR miał odebrać
irlandzki Aer Lingus, ale przez spór płacowy irlandzkiej linii z pilotami tak się nie stało. Wtedy na pierwsze miejsce wskoczyła hiszpańska Iberia, która przejęła pierwszeństwo odbioru od linii Aer Lingus. Jednak wszystko zostaje w rodzinie, bo w końcu pierwszym klientem (launch customer) tego samolotu jest grupa International Airlines Group (IAG), spółka macierzysta linii British Airways, Iberia, Aer Lingus, LEVEL oraz Vueling. Firma zamówiła 14 takich odrzutowców, z czego osiem jest przeznaczonych dla Iberii, a sześć dla Aer Lingusa.
- A321XLR umożliwi obsługę licznych tras bezpośrednich, otwierając nowy rozdział w transporcie lotniczym. Dla nas wszystkich w Airbusie to kolejny satysfakcjonujący „pierwszy raz” w ciągłym dążeniu do innowacji i dostarczaniu wartościowych produktów klientom. Z przyjemnością celebrujemy ten wyjątkowy moment ze szczególnym klientem: gracias y felicidades Iberia - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych Airbusa.
Nowy komfort na pokładzie
Dzięki A321XLR Iberia zyska korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym jednocześnie oferując dalekodystansowy produkt. Dostawa wszystkich XLR zakończy się na przełomie 2026-2027 r. Maszyny A321XLR hiszpańskiej linii będą obsługiwane w konfiguracji dwuklasowej składającej się z klasy biznes, z rozkładanymi do pozycji leżącej fotelami mającymi bezpośredni dostęp do przejścia, oraz klasy ekonomicznej. Ogólnie nowy A321XLR zabierze na pokład 182 pasażerów: 14 w klasie biznes (1-1) oraz 168 w klasie ekonomicznej (3-3). Na razie jeszcze przewoźnik nie pokazał wnętrza A321XLR, ale prawdopodobnie stanie się to po oficjalnej prezentacji nowej maszyny w Madrycie.
Pasażerowie doświadczą także wyższego poziomu komfortu na pokładzie dzięki kabinie Airspace by Airbus, która charakteryzuje się szerszymi fotelami, większymi stolikami i przestronnymi schowkami na bagaż tzw. XL bins. Dodatkowo każdy fotel będzie wyposażony w ekran HD/4K, uchwyt na tablet i port USB, a oświetlenie LED dostosowane będzie na każdym etapie lotu.
Członkowie załogi będą mieli również więcej miejsca do poruszania się dzięki szerszemu przejściu i łatwo dostępnym schowkom nad głową. Wnętrze A321neo zostało skrupulatnie zaprojektowane, aby zwiększyć doświadczenie z latania marką Iberia, z dodatkowymi detalami i specjalnym oświetleniem przy wejściu do samolotu, które ma zapewnić idealne powitanie pasażerów.
Gdzie i od kiedy polecą nowe samoloty Iberii?
Pomimo opóźnienia w programie Airbusa, który miał dostarczyć pierwszy samolot w 2023 r., Iberia planuje wprowadzić do służby A321XLR numer jeden już w przyszłym tygodniu.
Początkowo, w ramach szkolenia załóg, 182-miejscowy samolot będzie latał na trasie z Madrytu do Paryża (Charles de Gaulle) i będzie to miało miejsce pomiędzy 5 a 13 listopada br. Dopiero później, 14 listopada, A321XLR zadebiutuje na trasie do Bostonu w Stanach Zjednoczonych, a po dostawie kolejnej maszyny Iberia obsłuży także połączenia do Waszyngtonu.
Flota grupy Iberia
Flota grupy Iberia, w skład której w wchodzą Iberia Airlines, Iberia Regional i Iberia Express, składa się ze 163 samolotów: 11 ATR-ów 72-600, sześciu bombardierów/mitsubishi CRJ-200, 26 CRJ-1000, czterech airbusów A319, 24 A320, 17 A320neo, 14 A321, 12 A321neo, jednego A321XLR, 18 A330-200, ośmiu A330-300 oraz 22 A350-900. Przewoźnik oczekuje na dostawę 10 samolotów: siedmiu airbusów A321XLR oraz trzech A350-900.
A321XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Rodzina A320neo
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 806 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 028 A320neo, 6 6721 A321neo, co daje około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 559 maszyn z rodziny A320neo: 20 A319neo, 2 060 A320neo oraz 1 479 A321neo.