Linie Malaysia Airlines odebrały wczoraj (28 listopada) w Tuluzie pierwszego z 20 zamówionych airbusów A330-900neo. Malezyjski przewoźnik jest kolejnym, 12. na świecie i pierwszym w Malezji, który skorzysta ze wszystkich nowinek najnowszej wersji popularnego A330. Pierwszy samolot tego typu jest leasingowany od firmy Avolon.
Z zamówionych
20 samolotów A330neo 10 jest zakupionych bezpośrednio od Airbusa, a kolejnych 10 będzie leasingowanych od firmy Avolon. Transakcja obejmuje także 20 praw do zakupu kolejnych maszyn tego typu, co ma zapewnić całej grupie Malaysia elastyczność w realizacji przyszłych możliwości rozwoju floty szerokokadłubowej. Umowy obejmują również zakup zapasowych silników Trent 7000 oraz usług serwisowych w ramach Rolls-Royce TotalCare.
Nowe maszyny stopniowo zastąpią 21 A330 starszej generacji. Przewoźnik będzie obsługiwał A330neo w swojej siatce połączeń obejmującej Azję, Pacyfik i Bliski Wschód. Dostawy nowych samolotów potrwają do końca 2028 r.
A330-900neo numer jeden dla malezyjskiej linii, to samolot o oznaczeniu MSN 2080, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000 i rejestracji 9M-MNG. A330neo Malaysian zabierze na pokład 297 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży. W klasie biznes jest 28 w pełni rozkładanych fotele (1-2-1), pisaliśmy o niej w artykule "
Malaysia Airlines: Nowa biznes klasa w A330neo", natomiast w klasie ekonomicznej poleci 269 pasażerów (2-4-2). Nowe samoloty są wyposażony w wielokrotnie nagradzaną za wzornictwo i wygodę
kabinę Airspace. Jej wyróżnikami są większa przestrzeń osobista, większe schowki bagażowe nad głową, nowy system oświetlenia oraz dostęp do najnowszych systemów rozrywki pokładowej i pełnej łączności ze światem. Podobnie jak wszystkie samoloty Airbusa, A330neo jest również wyposażony w najnowocześniejszy system wentylacji kabiny oraz filtry HEPA, który zapewnia czyste i bezpieczne środowisko podczas lotu.
Flota linii Malaysia
Obecnie flota Malaysia Airlines składa się z 78 samolotów: sześciu airbusów A330-200, 15 A330-300, trzech A330F, jednego A330neo, siedmiu A350-900, 42 boeingów B737-800 oraz czterech B737 MAX.
Linia obecnie oczekuje na wymianę floty wąskokadłubowej i dostawę 46 B737 MAX: 36 B737 MAX 8 i 10 B737 MAX 10 oraz odświeżenie floty szerokokadłubowej i dostawę 22 maszyn: 19 A330neo oraz trzech A350-900.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
Airbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. Wyposażony w
kabinę Airspace i napędzany najnowszymi silnikami Rolls-Royce Trent 7000, zapewnia również spory poziom wydajności – o 25 proc. mniejsze zużycie paliwa na fotel pasażerski niż konkurenci rynkowi. Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi według Airbusa za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1835 samolotów z rodziny A330, w tym 356 A330neo: 12 A330-800 oraz 344 A330-900, dostarczono 1615 maszyn z rodziny A330, w tym 144 A330neo: siedem A330-800 oraz 137 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".