Airbus chce jeszcze bardziej poprawić zasięg swoich największych samolotów wąskokadłubowych, airbusów A321. Rozwiązanie to, zdaniem producenta z Tuluzy, pozwoliłoby utrzymać przewagę rynkową w segmencie maszyn "środka rynku". Dlatego jeszcze w tym roku koncern ogłosi A321XLR (Extra Long Range) – donosi Alex Macheras prowadzący portal Aviation Analyst.
A321 Extra Long Range
Samolot ma oficjalnie nosić oznaczenie A321XLR. Nowa maszyna umożliwi producentowi z Tuluzy zachowanie dominacji w segmencie rynku samolotów dla 200-270 pasażerów, który zgodnie z analizami przedstawicieli branży może być w ciągu najbliższych 20 lat wart kilkadziesiąt miliardów dolarów. Nowy airbus A321XLR byłby wyposażony w dodatkowe zbiorniki paliwa, co pozwoliłoby na zwiększenie zasięgu w porównaniu z airbusem A321LR, który ustanowił rekord największego zasięgu dla samolotów wąskokadłubowych. A321XLR ma posiadać większą maksymalną masę startową MTOW oraz zwiększony zasięg o około 500-750 mil morskich (od 8334 do 8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). Według Macherasa Lufthansa Group oraz Air Malta wyraziły zainteresowanie airbusem A321XLR.
Europejski producent prowadzi już szczegółowe rozmowy z liniami lotniczymi na temat ceny i harmonogramu wprowadzenia A321XLR. Airbus już przygotował tymczasowy draft zamówień i harmonogram A321XLR pod warunkiem oficjalnego uruchomienia, które ma się odbyć w tym roku. Producent prawdopodobnie ogłosi wprowadzenie wariantu A321 o bardzo dalekim zasięgu podczas tegorocznych targów Paris Air Show 2019, w momencie gdy będzie w stanie zebrać zamówienia na ponad 200 sztuk.
Boeing odpowie wkrótce modelem B797?
Nie trudno jednak zauważyć, że o ile w dolnym segmencie rynku samolotów dla 200-270 pasażerów model A321 zapewnia Airbusowi silną dominację, to w górnym segmencie tego rynku boeing B787 notuje znacznie lepsze wyniki sprzedaży niż oferowany przez europejskiego producenta model airbus A330neo czy A350. Właśnie w tym Boeing upatruje swoją szansę na przejęcie rynku samolotów środka rynku, wprowadzając do sprzedaży zupełnie nowy model samolotu, który byłby modelem pośrednim pomiędzy obecnymi samolotami szeroko- i wąskokadłubowymi.
Według doniesień, w obecnej fazie projektowej, Boeing pracuje nad dwoma wariantami B797: Pierwszy z projektowanych samolotów, NMA-6X, jest samolotem pasażerskim zdolnym do zabrania na pokład 228 pasażerów, dysponującym zasięgiem 5 tys. mil morskich (9260 km). Większa wersja samolotu, NMA-7X, zabierałaby na pokład 276 pasażerów i dysponowała o 800 mil morskich (7778 km) mniejszym zasięgiem niż NMA-6X. Wersja pierwsza byłaby samolotem wielkości airbusa A321, jednak dysponującym znacznie lepszym zasięgiem, natomiast wersja druga byłaby samolotem wielkości airbusa A330, jednak charakteryzującym się znacznie lepszą wydajnością i efektywnością. Samolot środka rynku (NMA) byłby następcą boeingów 757 i bezpośrednim konkurentem airbusa A321, który, obecnie jest najczęściej zamawianym samolotem środka rynku z 80 proc. udziałami w tym segmencie. Jednak, jak przekonuje Randy Tinseth z Boeinga, nowy produkt byłby lepszym samolotem niż airbus A321, gdyż dysponowałby większym zasięgiem niż bazowa wersja A321. Z kolei dysponujący przedłużonym zasięgiem airbus A321LR, zdaniem przedstawiciela Boeinga, jest samolotem zbyt niszowym by osiągnąć sukces komercyjny.
W obliczu możliwości ogłoszenia przez Boeinga produkcji nowego modelu samolotu, analitycy rynku przewidywali, że Airbus podejmie działania mające na celu zmniejszenie wpływu nowego modelu Boeinga na rynek, a nawet przekonujące Boeinga by porzucił pomysł inwestowania w nowy projekt. TYm bardziej, że w obecnej sytuacji uziemienia B737 MAX, Boeing ma poważny problem wizerunkowy i może opóźniać ogłoszenie nowego programu aż do momentu całkowitego rozwiązania problemów z MAX-ami, a także do rozpoczęcie lotów technicznych nowego B777X.
A321LR jako baza pod A321XLR
Wersja A321neo Long Range z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych obecnie na rynku, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwala liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus twierdził, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.