Airbus wykonał kolejny krok w zmniejszaniu swojego przemysłowego śladu węglowego dzięki pierwszemu rejsowi samolotu Beluga wykorzystującego zrównoważone paliwo lotnicze (Sustainable Aviation Fuel - SAF) z fabryki w Broughton w Wielkiej Brytanii.
Linia produkcyjna Airbus UK w północnej Walii, która wykorzystuje flotę Beluga do transportu skrzydeł samolotów do Tuluzy, Hamburga i Bremy, staje się drugim europejskim miastem Airbusa korzystającym z biopaliwa (SAF), po tym, jak w zakładzie
Airbusa w Hamburgu wprowadzono to paliwo pod koniec 2019 r.
- Ten pierwszy lot przewoźnika Beluga z Broughton, częściowo zasilany paliwem SAF, jest ważnym krokiem milowym w ambicjach Airbusa, aby dekarbonizować działalność przemysłową. W połączeniu z naszymi ciągłymi badaniami nad potencjałem 100 proc. biopaliwa w lotach komercyjnych, redukcja paliw kopalnych w naszych własnych operacjach podkreśla zaangażowanie Airbusa w zmniejszanie wpływu naszej produkcji na środowisko i przyczynianie się do bardziej zrównoważonej przyszłości dla sektora lotniczego ogólnie - powiedział Tony Derrien, kierownik projektu ds. zrównoważonych paliw lotniczych w firmie Airbus.
Zrównoważone paliwa lotnicze są obecnie certyfikowane przez organy regulacyjne w zakresie do 50 proc. wykorzystania w lotach komercyjnych. Flota samolotów Beluga operująca z Broughton będzie początkowo załadowana mieszanką 35 proc. paliwa niekopalnego, co ma zmniejszyć emisję CO2 o ponad 400 ton w ciągu najbliższych trzech miesięcy.
Paliwo SAF używane przez flotę supertransportowców jest wytwarzane ze zużytych zrównoważonych surowców takich jak olej kuchenny. Dostarczane jest do Airbusa w Broughton i Hamburgu przez firmę Air BP. Więcej na temat samolotów Beluga można przeczytać w naszym artykule "
Airbus: BelugaXL dostarczona i wykonuje już rejsy cargo".
- Stopniowe wdrażanie zrównoważonych paliw lotniczych w zakładach Airbusa jest istotną częścią naszego planu dekarbonizacji. Jesteśmy dumni, że Broughton jest drugim zakładem Airbusa, który wprowadził SAF do swojej floty Beluga - powiedział Andy Owen, kierownik stacji Beluga w Broughton.