We wtorek (27 kwietnia) pierwszy wyprodukowany specjalny transportowy samolot Airbus Beluga o rejestracji F-GSTA (MSN 655) wykonał swój ostatni lot cargo dla Airbusa z Hamburga (Finkenwerder) do Tuluzy. Jest to już trzecia wycofana Beluga, z której lotów zrezygnował Airbus. Stare maszyny zastępują nowe samoloty BelugaXL.
Wycofana we wtorek Beluga jest już trzecią, z której zrezygnował Airbus. Europejski producent dostarczył pierwszego airbusa A300B4-608ST (F-GSTA) linii Airbus Transport International dokładnie 25 października 1995 r. Po wycofaniu maszyna trafi, jak pozostałe Belugi, na lotnisku w Bordeaux. Warto także dodać, że pierwszym wycofanym airbusem A300-600ST była Beluga o numerze 2 i rejestracji F-GSTB (MSN751). Trafiła ona na parking na lotnisku Bordeaux dokładnie 6 października 2020 r. Druga wycofana została Beluga o numerze 3 i rejestracji F-GSTC ( MSN765), która przyleciała również do Bordeaux 26 marca br.
W sumie do 2023 r. powstanie łącznie sześć samolotów BelugaXL, stopniowo zastępując i powiększając obecną flotę transporterów BelugaST. Natomiast do 2025 r. Airbus chciał wymienić wszystkie obecne samoloty A300ST Beluga na nowe modele XL, a nawet powiększyć swoją flotę do sześciu takich maszyn. Jednak pandemia koronawirusa zmniejszyła tempo produkcji nowych samolotów dlatego już teraz producent zdecydował się na wycofanie najstarszych ponad 25-letnich maszyn. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych, a także środowisko (mniejsze zużycie paliwa i
używanie biopaliw). Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton będzie mogła przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST (56,3 m).
Obecnie flota dwóch Airbusów Beluga i dwóch BelugaXL wykonuje ponad 40 lotów w każdym tygodniu do 10 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Jako ciekawostkę warto dodać, że maszyna wykorzystywana jest również poza Airbusem. Beluga przewoziła śmigłowce, części rakiet jak również nietypowy ładunek np. obraz Eugène Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady”, który w 1999 roku przetransportowała z Paryża do Tokio. Airbus także chce pozyskać
ETOPS dla maszyn BelugaXL w celu lotów przez Atlantyk.
Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszym artykule prosto z Tuluzy "
Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "
Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".