Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: Ostatnia BelugaXL oficjalnie dostarczona

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Airbus ostatnio poinformował, że w czerwcu tego roku do służby wszedł ostatni z sześciu airbusów BelugaXL (XL1). Wcześniej, od lipca 2018 r., samolot służył jako platforma testowa programu XL. Następcy A300-600ST, kultowej i oryginalnej "Belugi", kontynuują misję wzmacniania możliwości produkcyjnych europejskiego producenta.

Od teraz flota airbusów BelugaXL jest kompletna. W czerwcu 2024 r. ostatni samolot BelugaXL (BXL) dołączył do swojego samolotowego rodzeństwa w Airbus Transport International (ATI) po tym, jak służył jako samolot testowy tego typu. Ostatnia dostarczona BelugaXL, to samolot airbus A330-743L o rejestracji F-GXLG oraz numerze seryjnym MSN 1824 i zarazem pierwsza wyprodukowana BelugaXL.

Oferując o 30 proc. większą ładowność niż jego poprzednik A300-600ST, BXL ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia produkcji Airbusa. Sześć specjalnie zamówionych transportowców, zbudowanych w Tuluzie we Francji, przewozi podzespoły i komponenty między europejskimi zakładami produkcyjnymi Airbusa. Każda misja trwa średnio 70 minut, dzięki specjalnie zaprojektowanym urządzeniom załadunkowym w zakładach we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.



Nowa rodzina BelugaXL

Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które zastąpiły wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Duża część komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa.

W sumie powstało sześć samolotów XL. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton może przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST co przekłada się na większą rozpiętość (56,3 m).

Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszych artykułach prosto z Tuluzy "Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".

Airbus wykorzystuje flotę starszych BelugaST do przewozu ładunków ponadgabarytowych

Wraz z pojawieniem się nowego samolotu BelugaXL, opartego na większym A330-200, istniejąca flota BelugaST jest stopniowo udostępniana na potrzeby usług ponadgabarytowego cargo na całym świecie o czym Airbus poinformował na początku 2022 r. Od momentu uruchomienia nowej usługi Airbus Beluga Transport, BelugaST wykonywała misje dla różnych klientów na całym świecie. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 r. i polegała na dostawie śmigłowca dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe w Japonii. BelugaST o numerze 3 miała wtedy międzylądowanie w Warszawie (Transportowy samolot Airbus Beluga po raz pierwszy w Polsce zdjęcia), a następnie kolejną misją była przetransportowanie satelity do Kennedy Space Center na Florydzie.

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Firma Airbus Beluga Transport została założona w celu komercjalizacji floty samolotów A300-600ST Beluga. Na początku tego roku linia otrzymała certyfikat operatora lotniczego (AOC), a także zezwolenie dla zagranicznych przewoźników lotniczych tzw. Foreign Air Carrier Permit (FACP) od Departamentu Transportu USA (US DoT) i może teraz latać jako linia lotnicza cargo wykorzystująca frachtowce BelugaST (A300ST). Tutaj warto dodać, że w miejsce maszyn A300 Airbus wprowadził sześć samolotów BelugaXL nowej generacji, opartych na większych A330-200, aby wesprzeć zwiększenie produkcji samolotów pasażerskich.

Dla samolotów BelugaST oznacza to, że mogą one rozpocząć nowy etap eksploatacji. Płatowce te mają jeszcze sporo godzin lotu i cykli do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Do tej pory samoloty zanotowały 15 tys. cykli, a ich limity są szacowane na 30-31 tys. cykli. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostały wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rosyjskie North-West Aircompany z pierwszym ACJ320neo

Biznes i przemysł

Rosyjskie North-West Aircompany z pierwszym ACJ320neo

Piotr Bożyk 22 czerwca 2024

Cebu Pacific planują duże zamówienie airbusów z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Croatia Airlines zaprezentowały wnętrza A220 i nowe logo

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Biznes i przemysł

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Łukasz Malinowski 21 czerwca 2024

Airbus zaprezentował nowe funkcje kabiny Airspace dla A330neo

Biznes i przemysł

Brussels Airlines wykluczają A321XLR i A330neo

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Rosyjskie North-West Aircompany z pierwszym ACJ320neo

Biznes i przemysł

Rosyjskie North-West Aircompany z pierwszym ACJ320neo

Piotr Bożyk 22 czerwca 2024

Cebu Pacific planują duże zamówienie airbusów z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Croatia Airlines zaprezentowały wnętrza A220 i nowe logo

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Biznes i przemysł

Polska udziałowcem Airbusa? Producent nie komentuje. Czy to dobry pomysł?

Łukasz Malinowski 21 czerwca 2024

Airbus zaprezentował nowe funkcje kabiny Airspace dla A330neo

Biznes i przemysł

Brussels Airlines wykluczają A321XLR i A330neo

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5