Pierwszy z trzech zamówionych w 2021 r. przez Hiszpanię airbusów A330 MRTT, o znakach TK.24-03, wszedł do służby w Eskadrze 452 z 45 Skrzydła hiszpańskich Ejército del Aire y del Espacio (hiszpańskich sił powietrznych i kosmicznych). Latające cysterny powstałe na bazie pasażerskiego A330-200 zastąpią wycofane w 2016 r. boeingi B707.
Samolot, który będzie operował z bazy lotniczej Torrejón de Ardoz w pobliżu Madrytu, został dostarczony z zakładów Airbusa w Getafe (Madryt), gdzie znajduje się centrum przebudowy samolotów A330 MRTT. Tam m.in. został wyposażony w najnowocześniejszy system tankowania paliwa wyłącznie za pomocą przewodów elastycznych oraz specjalny zestaw do ewakuacji medycznej (MedEvac).
- Wraz z wejściem do służby pierwszego A330 MRTT hiszpańskie siły powietrzne i kosmiczne mają teraz w swojej flocie najlepszy na świecie samolot-cysternę. MRTT nie tylko zapewni interoperacyjność z krajami sojuszniczymi i strategiczną autonomię, ale także znacznie zwiększy możliwości projekcji, ewakuacji powietrznej i tankowania w locie - powiedział Jean-Brice Dumont, szef działu Air Power w Airbus Defence and Space.
Hiszpańskie Ministerstwo Obrony podpisało w listopadzie 2021 r. formalne
zamówienie na zakup trzech wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT). W przypadku Hiszpanii, odbudowa zdolności transportowych była możliwa dzięki zakupowi trzech używanych samolotów A330-200 z rynku cywilnego, a konkretniej trzech maszyn wycofywanych przez rodzimą Iberię o rejestracjach EC-MJA, EC-MIL oraz EC-MJT.
A330 MRTTA330 MRTT jest jedynym strategicznym tankowcem i samolotem transportowym nowej generacji, który jest obecnie dostępny w sprzedaży. Dzięki dużej pojemności podstawowej wynoszącej 111 ton, charakterystycznej dla samolotu A330-200, z którego się wywodzi, A330 MRTT może doskonale wypełniać misje tankowania w powietrzu bez konieczności stosowania dodatkowych zbiorników paliwa.
Dzięki szerokiemu kadłubowi, A330 MRTT może być również wykorzystywany jako dedykowany samolot transportowy, który może przewozić do 300 żołnierzy lub ładunek użyteczny o masie do 45 ton/99 tys.funtów. Do tej pory zamówiono już 82 maszyny tego typu, a 60 samolotów A330 MRTT u 15 klientów wylatało ponad 350 tys. godzin. A330 MRTT gromadzi 90 proc. udziału w rynku poza Stanami Zjednoczonymi. Samolot został sprawdzony w warunkach wojennych działań, takich jak Bliski Wschód i wschodnia flanka NATO w Europie. Według producenta interoperacyjność, powodzenie misji i wskaźniki dostępności, to najważniejsze cechy jego osiągów.
Obecnie A330MRTT jest najpopularniejszą (pod względem liczby użytkowników) platformą wojskowego. Na całym świecie w służbie znajdują się obecnie 64 A330-200 (MRTT), a łącznie Airbus sprzedał ich 82 sztuki. Największymi operatorami są brytyjskie Royal Air Force (RAF) z 14 maszynami we flocie, francuskie Armée de l'air z 12 samolotami, europejskie konsorcjum NATO MRTT Squadron z ośmioma maszynami oraz Royal Australian Air Force (RAAF) z siedmioma MRTT.