Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus po cichu wycofuje się z wodorowego samolotu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus po cichu wycofuje się z wodorowego samolotu
fot. Airbus
Airbus przesuwa rok, w którym samolot o napędzie wodorowym wzbiłby się w powietrze. Francuski koncern nie nadaje rozgłosu swojemu działaniu, które jest zapewne związane z odejściem Unii Europejskiej, którą czeka szeroka deregulacja, od założeń Zielonego Ładu.

We wrześniu 2020 r. Airbus ujawnił trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu komercyjnego, który mógłby wejść do służby do 2035 r. Każda z tych koncepcji reprezentowała inne podejście do osiągnięcia „zielonego” celu, opierając się o różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne samolotu. Wszystkie maszyny miały jednak wspólny mianownik: wodorowe jednostki napędowe, które – zdaniem Airbusa – miały zapewnić branży zrównoważenie i „czystość” środowiskową.

Plany zostaną na razie planami, gdyż – jak informuje „Financial Times” – francuski koncern odłożył w czasie premierowy lot nowoczesnego samolotu. Związki zawodowe wskazują, że debiut nowego programu będzie opóźniony o co najmniej pięć lat, a realną perspektywą jest opóźnienie rozwoju samolotu o napędzie wodorowym o 10 lat. Działanie Airbusa jest tożsame z planami Unii Europejskiej, która zamierza dokonać deregulacji wspólnotowej gospodarki, aby unijny rynek mógł konkurować na równych zasadach z Chinami i Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej.

Choć Airbus deklaruje, że „wodór może stać się transformacyjnym źródłem energii dla lotnictwa”, to wstrzymanie rozwoju samolotów ZEROe potwierdza fakt, że rozwój ekosystemu wodorowego wymaga ogromnych nakładów finansowych, w tym na budowę infrastruktury do produkcji „zielonych” samolotów, a obecne ramy regulacyjne nie pozwalają na rentowny rozwój programu. Jest to wyzwanie, które wymaga globalnej współpracy i inwestycji. Airbus nie chce „przepalać” środków finansowych na samolot, który może nie być certyfikowany w najbliższej przyszłości, więc zamrożenie rozwoju programu ZEROe jest zrozumiałe.

Przemysł lotniczy poszukuje rozwiązań technologicznych, które pomogą zmniejszyć wpływ na środowisko naturalne, lecz proces jest żmudny i niezwykle kosztowny. Wydaje się, że zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) może przyczynić się do osiągnięcia przez branżę celu „zero”, czyli bycia sektorem całkowicie bezemisyjnym. Osiągnięcie „zielonego” celu może się jednak opóźnić, gdyż światowa podaż ekopaliwa jest bardzo niska, a prawda jest taka, że SAF nie jest czystym paliwem (emituje emisje). A jeszcze bardziej odległa jest perspektywa zasilania samolotów elektrycznymi akumulatorami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wizz: Pierwszy airbus A321neo z kabiną Airspace (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Wizz: Pierwszy airbus A321neo z kabiną Airspace (zdjęcia)

Piotr Bożyk 11 lutego 2025

Airbus A321XLR jako morski samolot patrolowy (MPA)

Biznes i przemysł

Airbus: W styczniu więcej zamówień niż dostaw

Biznes i przemysł

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Biznes i przemysł

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Biznes i przemysł

Air Serbia: Hossa trwa. Rekordowy zysk netto

Biznes i przemysł

Air Serbia: Hossa trwa. Rekordowy zysk netto

Mateusz Kieruzal 04 lutego 2025

Zobacz również:

Wizz: Pierwszy airbus A321neo z kabiną Airspace (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Wizz: Pierwszy airbus A321neo z kabiną Airspace (zdjęcia)

Piotr Bożyk 11 lutego 2025

Airbus A321XLR jako morski samolot patrolowy (MPA)

Biznes i przemysł

Airbus: W styczniu więcej zamówień niż dostaw

Biznes i przemysł

Polska zainteresowana zakupem transportowych airbusów A400M

Biznes i przemysł

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Biznes i przemysł

Air Serbia: Hossa trwa. Rekordowy zysk netto

Biznes i przemysł

Air Serbia: Hossa trwa. Rekordowy zysk netto

Mateusz Kieruzal 04 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5