Airbus poinformował dziś (28 kwietnia), że zawarł ostateczną umowę ze Spirit AeroSystems w sprawie przejęcia aktywów przemysłowych dedykowanych programom samolotów komercyjnych Airbusa. Przejęcie firmy ma zagwarantować lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw i wykrytymi wadami w produkcji części.
Dzięki nowej umowie Airbus dąży do zapewnienia stabilności dostaw produkowanych przez siebie samolotów poprzez bardziej zrównoważone podejście, zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym, do różnych pakietów prac, za które obecnie odpowiada Spirit AeroSystems.
Oczekuje się, że sprzedaż tych aktywów zostanie zamknięta równocześnie z wcześniej ogłoszonym przejęciem części aktywów Spirit AeroSystems
przez Boeinga. Obie transakcje podlegają zatwierdzeniom regulacyjnym i oczekuje się, że zostaną zamknięte w trzecim kwartale 2025 r.
W ramach podpisanej umowy Airbus przejmie na własność następujące aktywa Spirit AeroSystems:
- zakład w Kinston, Karolina Północna, USA (sekcje kadłuba A350);
- zakład w St. Nazaire, Francja (sekcje kadłuba A350);
- zakład w Casablance, Maroko (komponenty A321 i A220);
- produkcja pylonów A220 w Wichita, Kansas, USA; produkcja skrzydeł A220 w Belfaście, Irlandia Płn.
- produkcja skrzydeł A220 w Belfaście, Irlandia Północna; oraz produkcja środkowej sekcji kadłuba A220 w Belfaście, Irlandia Północna, chyba że Spirit AeroSystems znajdzie odpowiedniego nabywcę na część zakładu, w której zlokalizowane są te działania.
Airbus przejmie również produkcję komponentów skrzydeł dla A320 i A350 w zakładach Prestwick w Szkocji. Mimo wcześniejszych spekulacji, Spirit AeroSystems zamierza sprzedać zakład w Subang w Malezji zewnętrznemu właścicielowi, a nie Airbusowi.
Kwota rekompensaty została skorygowana, aby odzwierciedlić ten zmieniony zakres transakcji, zgodnie z postanowieniami wstępnej umowy ogłoszonej 1 lipca 2024 r. Airbus otrzyma rekompensatę w wysokości 439 mln USD od Spirit AeroSystems, z zastrzeżeniem pewnych korekt na zamknięciu operacji. Warunki i wpływ finansowy tej umowy są zgodne ze wstępnymi szacunkami skorygowanego EBIT i wolnych przepływów pieniężnych przed finansowaniem klienta zawartymi w wytycznych Airbusa na 2025 r., a upublicznionych 20 lutego 2025 r.
Airbus zawarł również porozumienie ze Spirit AeroSystems, na mocy którego Airbus zgodził się między innymi zapewnić firmie nieoprocentowane linie kredytowe w łącznej wysokości 200 mln dolarów, które zostaną wykorzystane przez Spirit AeroSystems do wspierania programów produkcyjnych Airbusa.
Spirit oprócz produkcji kluczowych podzespołów do airbusów A220 i A350 oraz boeingów B737 i B787, produkuje również części dla prywatnych odrzutowców, takich jak bombardier Challenger 350, Challenger 650, Global 5500, 6500 i 7000.