Airbus zaprezentował w ostatnich dniach zdjęcia makiety (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F. Mock-up A350 cargo, który znajduje się w Tuluzie, ma na celu pokazanie, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie.
Nowy A350 cargo będzie miał maksymalną ładowność 111 ton. Producent nie przedstawił jeszcze formalnej tabeli pokazującej zasięg vs. ładunek jaki może zabrać, ale wcześniej wskazywał na zasięg 4 550 mil morskich (8426 km) przy 111 tonach i 4 700 mil morskich (8 704 km) przy 109 tonach frachtu. Airbus zamierza wprowadzić frachtowiec do służby w 2026 r., a pierwszy lot techniczny ma się odbyć jeszcze w tym roku.
Przy prezentacji nowego lock-upu firma poinformowała, że drzwi ładunkowe na głównym pokładzie samolotu, określane jako XL, będą miały szerokość 4,3 m (169,5 cala). Zeszłoroczne specyfikacje dla tego samolotu pokazywały szerokość drzwi na nieco poniżej 4,2 m. Airbus twierdzi, że będą to "największe i najszersze drzwi ładunkowe na rynku".
- Drzwi XL zostały zaprojektowane z myślą o transporcie wszystkich obecnych i przyszłych dużych wentylatorowych silników lotniczych oraz do załadunku najszerszych przedmiotów jednym ruchem. Nowe drzwi oferują dobre wymiary do załadunków o dużych wymiarach, wygodne prześwity przy mniejszych ładunkach oraz bezpieczne i łatwe operacje naziemne, minimalizujące ryzyko uszkodzenia otaczającej konstrukcji, dzięki czemu operatorzy będą mogli uniknąć opóźnień i odwoływania lotów - podsumował Airbus w krótkim komunikacie.
Warto dodać, że boeingi B777F i Israel Aerospace Industries B777-300ERSF posiadają drzwi na pokładzie głównym o szerokości 3,7 m. Według informacji Boeinga, B777-8F również będzie miał drzwi o szerokości 3,7 m.
Airbus A350FA350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Nowy A350-1000F posiada kadłub o długości 70,8 m, krótszy niż pasażerski -1000 (-3 metry), ale dłuższy niż A350-900 (+4 metry).
Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.
Do końca czerwca 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1308 samolotów A350, w tym 55 maszyn A350F.