Airbus ujawnił trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu komercyjnego, który mógłby wejść do służby do 2035 r. Każda z tych koncepcji reprezentuje inne podejście do osiągnięcia lotu bezemisyjnego, badając różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne, aby wesprzeć ambicję firmy w zakresie dekarbonizacji całego przemysłu lotniczego.
Wszystkie te koncepcje opierają się na wodorze jako głównym źródle energii - opcja, która zdaniem Airbusa jest wyjątkowo obiecująca jako czyste paliwo lotnicze i prawdopodobnie będzie rozwiązaniem dla lotnictwa i wielu innych gałęzi przemysłu, aby osiągnąć cele neutralne dla klimatu.
- To historyczny moment dla całego sektora lotnictwa komercyjnego i zamierzamy odegrać wiodącą rolę w najważniejszej przemianie, jakiej kiedykolwiek doświadczył ten przemysł. Koncepcje, które dziś ujawniamy, dają światu wgląd w nasze ambicje, aby realizować śmiałą wizję przyszłości bezemisyjnych lotów. Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru - zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach komercyjnych - może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat - powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.
Trzy koncepcje - wszystkie o kryptonimie „ZEROe” - na pierwszy komercyjny samolot bezemisyjny, neutralny dla klimatu, obejmują:
- Konstrukcję odrzutową (120-200 pasażerów) o zasięgu ponad 2000 mil morskich, zdolna dolotów międzykontynentalnych i napędzana przez zmodyfikowany silnik z turbiną gazową, zasilany wodorem, a nie paliwem odrzutowym. Ciekły wodór będzie magazynowany i rozprowadzany poprzez zbiorniki umieszczone za tylną grodzią ciśnieniową.
- Konstrukcję turbośmigłową (do 100 pasażerów) wykorzystująca silnik turbośmigłowy zamiast turbofan, a także napędzana spalaniem wodoru w zmodyfikowanych silnikach z turbiną gazową, która byłaby w stanie pokonać ponad 1000 mil morskich, co czyni ją doskonałą opcją na krótkie- wycieczki zaciągowe.
- Koncepcję „blended-wing body” (do 200 pasażerów), w której skrzydła łączą się z głównym kadłubem samolotu, zapewniając zasięg podobny do koncepcji odrzutowej. Wyjątkowo szeroki kadłub otwiera wiele możliwości przechowywania i dystrybucji wodoru oraz wielu układów kabiny.
- Koncepcje te pomogą nam zbadać i dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu i bezemisyjnego samolotu komercyjnego, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r. Przejście na wodór, jako główne źródło energii dla tych koncepcyjnych samolotów, będzie wymagało zdecydowanych działań ze strony całego ekosystemu lotniczego. Przy wsparciu ze strony rządu i partnerów przemysłowych możemy sprostać temu wyzwaniu, jakim jest zwiększenie skali energii odnawialnej i wodoru dla zrównoważonej przyszłości przemysłu lotniczego - dodał Faury.
Aby sprostać tym wyzwaniom, porty lotnicze będą wymagać znacznej infrastruktury do transportu i tankowania wodoru, aby sprostać potrzebom codziennych operacji. Wsparcie ze strony rządów będzie kluczowe dla osiągnięcia tych ambitnych celów dzięki zwiększonemu finansowaniu badań i technologii, cyfryzacji i mechanizmom zachęcającym do stosowania zrównoważonych paliw i odnawiania flot samolotów, aby umożliwić liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych, mniej przyjaznych dla środowiska samolotów.