Airbus rozpoczął dostawy do linii lotniczych pierwszych A350 wyposażonych w nowe pionierskie ekrany dotykowe w kokpicie. Specjalnie opracowane ekrany dla A350 wraz z firmą Thales, zwiększą wydajność operacyjną, interakcję załogi, symetrię kokpitu oraz płynniejsze zarządzanie informacjami.
Pierwszą linią, która odebrała w Tuluzie tak wyposażonego A350, została 18 grudnia China Eastern Airlines. Do tej pory około 20 linii lotniczych wybrało opcję dotykowych ekranów dla swoich nowych airbusów A350.
Z sześciu dużych ekranów kokpitu A350 trzy mogą być teraz obsługiwane dotykowo: dwa zewnętrzne plus dolny środkowy wyświetlacz. Ekrany te oferują teraz pilotom możliwość obsługi ekranu dotykowego podczas prezentacji aplikacji Electronic Flight Bag (EFB) czyli elektronicznej "torby" zawierającej mapy lotnisk, podejść oraz informacje o wyważaniu samolotu wraz z gotowymi planami lotu. Ta nowa metoda wprowadzania danych uzupełnia istniejącą fizyczną klawiaturę zintegrowaną z wysuwanym stołem przed każdym pilotem, a także klawiaturę i tzw. trackball czyli jednostkę sterującą kursorem klawiatury umieszczoną na środkowej konsoli.
- Airbus nieustannie wyznacza trendy w branży projektowania kokpitów samolotów dzięki nowym interaktywnym wyświetlaczom dotykowym w A350. Z naszym partnerem Thales z dumą przedstawiamy nową technologię naszym klientom, aby usprawnić pracę ich załóg lotniczych - powiedział Patrick Piedrafita, szef programu A350 XWB.
Nowa technologia, która została certyfikowana w listopadzie przez EASA dla A350, ułatwia poruszanie i gesty panoramowania oraz daje większą elastyczność i lepszą interakcję między oboma pilotami, szczególnie przed startem (do obliczania wydajności startu podczas wprowadzania danych do systemu zarządzania lotem FMS), podczas lotu / rejsu (w celu uzyskania dostępu do map nawigacyjnych na trasie) oraz podczas przygotowania podejścia. Co więcej, podczas faz lotu o dużym obciążeniu pracą, funkcja ekranu dotykowego zmniejsza potrzebę wprowadzania wielu sygnałów kursora przez pilotów i pozwala uniknąć konieczności przełączania się między różnymi wyświetlaczami podczas wspólnego korzystania z aplikacji EFB na dolnym środkowym wyświetlaczu.
O A350
A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa a rodzina samolotów A350 XWB składa się z dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000 zabierających odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). Airbus zebrał zamówienia na 959 samolotów A350 (od 51 klientów): 783 maszyny w wersji A350-900 oraz 176 A350-1000. Do tej pory francuski producent dostarczył 331 tych maszyn.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.