W mijającym tygodniu Airbus rozpoczął montaż przedniej cześci kadłuba nowego A321XLR w swoim zakładzie w Saint-Nazaire. To kolejny postęp w montażu pierwszego samolotu tego typu, po tym jak ostatnio zakończono montaż środkowej części skrzydła.
- To kluczowy kamień milowy dla A321XLR. Jesteśmy na dobrej drodze, aby wesprzeć wejście samolotu do służby do 2023 roku - powiedział Martin Schnoor, szef działu rozwoju programu A321XLR.
1 lipca sześć sekcji kadłuba przybyło w konwoju drogowym z firmy STELIA Aerospace do zakładów Airbusa w Saint-Nazaire. Tutaj w najbliższych tygodniach zostaną zmontowane, łącznie z instalacją wyposażenia systemowego i przyrządów do prób w locie co jest zaplanowane na trzeci kwartał 2021 roku.
W maju Airbus informował, że tylny środkowy zbiornik (rear center tank) czyli RCT, został ukończony i przekazany Airbusowi przez Premium Aerotec. RCT jest kluczowym elementem airbusa A321XLR, zapewniającym dodatkową pojemność paliwa dla tych wąskokadłubowych samolotów dalekiego zasięgu. Teraz, dwa i pół roku po zleceniu Premium Aerotec produkcji RCT w swojej fabryce w Augsburgu, jednostka jest kompletna i przekazana Airbusowi. Więcej na ten temat w artykule "
Airbus odebrał pierwszy tylny środkowy zbiornik paliwa dla A321XLR".
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów.