Airbus jednostronnie zlikwidował pozostałe zamówienia Qatar Airways na samoloty A350-1000, których na początku sierpnia 2022 roku było do dostawy 19 sztuk - podała agencja Reuters i gazeta Wall Street Journal powołując się źródła branżowe.
W związku z tym, że katarska linia odmawia przyjęcia kolejnych airbusów A350, dopóki nie zostaną rozwiązane problemy związane z
wadami farby na kadłubach A350, europejski producent wycofywał samoloty przeznaczone do dostawy, zgodnie z ich planowanymi terminami. I tak Airbus anulował dostawę dwóch samolotów w styczniu, kolejnego w maju i jeszcze jednego w czerwcu br.
Do tej pory Qatar Airways odebrał wszystkie zamówione 34 samoloty A350-900 w latach 2014-2019, a także odebrał 19 A350-1000 w latach 2018-2020. Kiedy wybuchł spór z Airbusem, linia lotnicza wciąż oczekiwała na dostawy kolejnych 23 A350-1000.
Jeśli decyzja zostanie potwierdzona, byłaby to druga jednostronna rezygnacja Airbusa z zamówienia złożonego przez Qatar Airways. Producent na początku tego roku anulował kontrakt Qatara na A321neo - pisaliśmy w
naszym artykule z 22 stycznia br. Londyński sąd podtrzymał później prawo Airbusa do
ponownego rozdysponowania zamówionych A321neo, mimo że merytoryczne postępowanie związane ze sprawą A350 ma się rozpocząć dopiero latem 2023 r. W odpowiedzi na orzeczenie sądu Qatar Airways, który domagał
A321neo lub odszkodowania, potwierdził niedawno zamówienie na
25 boeingów B737 MAX 10 z opcjami na kolejnych 25 samolotów tego typu.
Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilkunastu miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 wyszedł wcześniej
poza Zatokę Perską. O sprawie pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia 2021 r.
natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia.
Nietypowe uziemienie A350 przez Katar miało miejsce w bardzo wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ten rywalizował z Boeingiem w kwestii wymiany floty 34 frachtowców i na szali leżał wybór B777XF lub najnowszego A350F. Ostatecznie
Qatar wybrał frachtowce Boeinga.