Airbus potwierdził wczoraj (1 lipca) podpisanie umowy dot. zamówienia 292 nowych samolotów A320neo z Air China, China Eastern, China Southern i Shenzhen Airlines. Według producenta świadczy to o pozytywnym tempie odbudowy i pomyślnych perspektywach dla chińskiego rynku lotniczego. Po spełnieniu odpowiednich kryteriów, zamówienia te niebawem pojawią się oficjalnym spisie dostaw i zamówień Airbusa.
Największe zamówienie złożyła linia China Eastern Airlines, która zakupiła 100 samolotów z rodziny A320neo za około 2,8 mld dolarów, nie precyzując, które warianty A320neo wybierze. Dostawy do tej linii mają zakończyć się z końcem 2026 r.
Natomiast China Southern Airlines zamówiły 96 odrzutowców, które zostaną odebrane w latach 2024-2027, przy czym 30 samolotów zaplanowano do odbioru na 2024 r., 40 w 2025 r., 19 w 2026 r. oraz siedem w 2027 r.
Linia Air China również chce w swojej flocie 96 A320neo, z których 32 trafią do floty Shenzhen Airlines. Tutaj dostawy będą trwały od 2023 do 2028 r.
- Nowe zamówienia świadczą o silnym zaufaniu do Airbusa ze strony naszych partnerów. Jest to również solidne potwierdzenie ze strony naszych klientów lotniczych w Chinach wydajności, jakości, efektywności paliwowej i zrównoważonego rozwoju wiodącej na świecie rodziny samolotów wąskokadłubowych. Wyrażamy uznanie dla doskonałej pracy George'a Xu i całego zespołu Airbus China, a także zespołów naszych klientów za doprowadzenie do końca tych długich i obszernych negocjacji, które toczyły się przez cały okres trudnej pandemii koronawirusa - powiedział Christian Scherer, Airbus Chief Commercial Officer i Head of International.
Jak informuje producent, na końca maja 2022 r. flota eksploatowanych Airbusów u chińskich operatorów wyniosła ponad 2 070 samolotów.
Duży sukces AirbusaTransakcja ma miejsce w momencie, gdy chiński odrzutowiec C919,
opracowany przez COMAC i będący przyszłym rywalem A320neo, boryka się z opóźnieniami w programie certyfikacji. Ponadto chińskie zamówienie to na pewno wielki sukces Airbusa, a porażka Boeinga. Całe zamówienie oprócz kontekstu politycznego, ma także ten techniczno-ekonomiczny. Amerykański koncern, po katastrofach i problemach z jakością produkowanych samolotów, uważany jest w Chinach za mało wiarygodny.
Mimo, że Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC)
wydał w grudniu 20221 r. dyrektywę zdatności do lotu dla samolotów 737 MAX, to maszyny te jeszcze nie wznowiły lotów komercyjnych w Chinach.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8086 maszyn z rodziny A320neo (72 A319neo, 3803 A320neo, 4211 A321neo), to około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Na początku maja br. Airbus ogłosił chęci znacznego zwiększenia produkcji A320neo do
75 samolotów miesięcznie w ciągu najbliższych trzech lat. Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbus, ujawnił podczas briefingu dotyczącego pierwszego kw. br., że celem producenta jest osiągnięcie takiego poziomu produkcji już w 2025 r.