Airbus poinformował w oficjalnym komunikacie, że dostarczył w styczniu bieżącego roku 30 odrzutowców do osiemnastu klientów i zebrał zamówienia na 31 samolotów.
Co ciekawe wszystkie sprzedane maszyny to szerokokadłubowce z rodziny A350.
Zamówienia
20 odrzutowców największej wersji A350-1000 zamówiły Delta Air Lines. Przewoźnik z Atlanty będzie w ten sposób użytkować już 54 samoloty z rodziny A350. Zamówienie jednych z największych linii lotniczych na świecie zawiera również opcję na kolejnych 20 maszyn tej wersji. Dostawy nowych samolotów mają rozpocząć się z początkiem 2026 roku, a zakończą w połowie 2030 roku.
11 odrzutowców nieznacznie mniejszej wersji A350-900 zamówiły natomiast Ethiopian Airlines. Przewoźnik z Afryki Wschodniej, który
pojawi się w lecie na Lotnisku Chopina, powiększy w ten sposób flotę maszyn z rodziny A350 do 33 samolotów.
Dostawy
Airbus dostarczył w styczniu tylko dwa szerokokadłubowce. Po jednym odrzutowcu wersji A330-900neo odebrały włoskie ITA Airways i niemiecki Condor.
Dwa wąskokadłubowce wersji A220-300 zyskały malowanie australijskich Qantas i amerykańskich JetBlue Airways. Trzy wersji A320neo trafiły do Indigo, dwa do brytyjskich easyJet, a po jednym Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Chengdu Airlines, Air India, SAS i chilijskich JetSmart.
Wreszcie trzy samoloty wersji A321neo odebrały węgierskie Wizz Air, po dwa amerykańskie Delta Air Lines i Spirit Airlines, a po jednym Volaris, Air Astana, China Southern Airlines, Chengdu Airlines, JetBlue Airways i United Airlines.
Udany 2023 rok
Przypomnijmy, że w minionym roku
Airbus dostarczył 735 samolotów pasażerskich i towarowych do 87 klientów na całym świecie oraz zebrał łącznie zamówienia na 1078 nowych samolotów. Europejski producent osiągnął dobre wyniki pomimo trudnych uwarunkowań rynkowych.