Airbus świętował w piątek (29 listopada) dostawę setnego samolotu A220 podczas ceremonii w siedzibie Airbus Canada w Mirabel w Kanadzie. Jubileuszowy samolot A220-300 został dostarczony do linii airBaltic. Maszyna posiada zupełnie nowy i wygodny układ kabiny ze 149 fotelami i zmodernizowanym malowaniem przewoźnika.
100 dostarczonych maszyn A220Rodzina A220 jest montowana na głównej linii montażu końcowego Airbusa w Mirabel, a ostatnio także na drugiej linii montażowej programu w Mobile w Alabamie (USA). Pierwszy na świecie A220 (wcześniej nazywany CSeries) został dostarczony w czerwcu 2016 r. do linii SWISS (A220-100). Natomiast airBaltic został pierwszym klientem i odbiorcą A220-300. Łotewska linia otrzymała pierwszego większego A220 trzy lata temu, dokładnie 28 listopada 2016 r. Od tego czasu airBaltic dwukrotnie zamawiał samoloty A220-300 - zwiększając swoje zamówienia do 50 samolotów (+30 opcji), aby zostać największym europejskim klientem A220.
Na niezwykle konkurencyjnym rynku niezrównana efektywność paliwowa i doskonałe osiągi samolotu przyczyniły się do sukcesu airBaltic, którego A220 stanowi trzon planu biznesowego. airBaltic obsługuje flotę A220 na trasach europejskich, a także na Bliski Wschód. Obecnie obsługuje najdłuższy lot A220 - 6,5-godzinny lot z Rygi do Abu Zabi.
Ulepszone malowanie i nowy układ kabiny
Nowy A220 jest 21. samolotem dostarczonym do airBaltic. Maszyna posiada także dwie nowości. Jej konfiguracja pokładu to teraz 149 nowych foteli, o cztery więcej niż w obecnie użytkowanych A220 (145). Samolot posiada także ulepszone barwy. Nowe malowanie zauważalne jest w tylnej części samolotu tj. zielony ogon przechodzi dalej w dolną część kadłuba tworząc jednolitą całość.
Warto dodać, że łotewski przewoźnik w ciągu całego 2018 r. przewiózł 4 135 711 pasażerów, to o 18 proc. więcej niż w roku 2017 i rekord w historii przewoźnika. Flota linii składa się obecnie z 39 samolotów: sześciu boeingów B737: pięciu B737-300 oraz jednego B737-500, 21 airbusów A220 oraz 12 bombardierów Q400 NextGen.
Stary CSeries, nowy A220Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 530 maszyn A220: 98 A220-100 oraz 432 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono 100 samolotów tego typu. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Swiss (29), Delta Air Lines (28) oraz airBaltic (21).