Airbus zawarł wiążącą umowę ramową ze Spirit AeroSystems w związku z potencjalnym przejęciem głównych obszarów działalności tej firmy związanych z produktami Airbusa. Przejęcie firmy ma zagwarantować lepsze zarządzanie łańcuchem dostaw i wykrytymi wadami w produkcji części.
Umowa dotyczy w szczególności produkcji sekcji kadłubów samolotów A350 w Kinston w Karolinie Północnej w USA i francuskim St. Nazaire, skrzydeł i środkowej części kadłubów samolotów A220 w Belfaście w Irlandii Północnej i Casablance w Maroku; a także pylonów do samolotów A220 w Wichita w USA.
Dzięki nowej umowie Airbus dąży do zapewnienia stabilności dostaw produkowanych przez siebie samolotów poprzez bardziej zrównoważone podejście, zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym, do różnych pakietów prac, za które obecnie odpowiada Spirit AeroSystems. Przyszła transakcja obejmowałaby przejęcie właśnie tych obszarów.
Airbus otrzyma od Spirit AeroSystems rekompensatę w postaci zapłaty 559 mln dolarów za kwotę nominalną 1,00 dolara, z zastrzeżeniem korekt, na podstawie ostatecznego zakresu transakcji. Zawieranie ostatecznych umów podlega nadal procesowi due diligence czyli szczegółowej ocenie aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa oraz określenie istniejącego i potencjalnego ryzyka związanego z planowaną transakcją kapitałową. Chociaż nie ma gwarancji, że transakcja zostanie sfinalizowana, wszystkie zaangażowane strony chcą i są zainteresowane pracą w dobrej wierze, aby przyspieszyć i zakończyć ten proces tak szybko, jak to możliwe.
Spirit oprócz produkcji kluczowych podzespołów do airbusów A220 i A350 oraz boeingów B737 i B787, produkuje również części dla prywatnych odrzutowców, takich jak bombardier Challenger 350, Challenger 650, Global 5500, 6500 i 7000.
Boeing i Airbus jednoczą siły O tym, że Boeing i Airbus rozważają możliwość przejęcia i podziału Spirit AeroSystems, głównego dostawcy podzespołów, takich jak kadłuby do B737 czy skrzydła do A220 pisaliśmy
w kwietniu br. Sytuacja, kiedy Boeing i Airbus zasiadają do wspólnych rozmów, jest nieczęstym zjawiskiem, gdyż prowadzenie jakichś negocjacji mogłoby zostać uznane, przez organy antymonopolowe, za działanie naruszające prawo konkurencji.
Jednak w ostatnich dniach i po wielu miesiącach spekulacji zakup
Spirit AeroSystems przez Boeinga stało się faktem. Producent samolotów zapłaci firmie z Wichity za przejęcie jej aktywów 4,7 mld dolarów. Boeing przejmie także dług głównego dostawy podzespołów, co podniesie kwotę netto transakcji do 8,3 mld dolarów.
Spirit AeroSystes posiada także inne, mniejsze fabryki w Malezji, Maroku i Szkocji, które mogą zostać sprzedane firmom trzecim. Jednak według ostatnich doniesień prasowych mniejsze fabryki ma przejąć Airbus.