Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, rozpoczęła testowanie nowych technologii wspierających automatyczne kołowanie i usprawniających pracę pilotów, wykorzystując innowacyjną ciężarówkę elektryczną. Trzyletni projekt badawczy Optimate połączy szeroką gamę najnowszych technologii, w tym zaawansowaną automatyzację, komputerowe generowanie obrazu, fuzję danych i uczenie maszynowe, w celu ulepszenia systemów nawigacji statku powietrznego, interfejsu człowiek-maszyna i ogólnego bezpieczeństwa lotów.
– Jesteśmy zachwyceni możliwością pokazania kolejnego innowacyjnego demonstratora, który odzwierciedla nasze zaangażowanie w definiowanie na nowo tego, co jest w lotnictwie możliwe. Naszą ambicją jest zastosowanie najlepszych technologii w taki sposób, by nasze samoloty były jeszcze bardziej świadome warunków, w których działają, analizując je możliwie szczegółowo, by stały się inteligentnymi i niezawodnymi asystentami pilotów, zapewniającymi im optymalną pomoc. Jesteśmy przekonani, że prowadzony projekt przyczyni się do bezpieczniejszego i ekonomiczniejszego podróżowania samolotem – powiedział Michael Augello, prezes Airbus UpNext.
Głównym celem projektu Optimate jest opracowanie i przetestowanie funkcji automatycznego kołowania w oparciu o dokładniejsze i bardziej niezawodne obliczanie pozycji oraz ocena potencjału sensorów kwantowych w zakresie poprawy jakości pozycjonowania i niezawodności systemu nawigacji. Kolejnym celem jest zbadanie możliwości współpracującej mapy i wirtualnego asystenta lotu we wspieraniu pilotów w podejmowaniu najważniejszych decyzji i interakcjach z kontroli ruchu lotniczego i centrami operacyjnymi linii lotniczych.
Chcąc ograniczyć emisje CO2 podczas testów, inżynierowie Airbus UpNext postanowili sprawdzić nową architekturę i algorytmy systemu nawigacyjnego wykorzystując elektryczną ciężarówkę, w której odtworzyli kluczowe funkcje prawdziwego kokpitu samolotu i która może toczyć się po drogach startowych i kołowania lotniska jak samolot pasażerski. Odtworzony w samochodzie kokpit odrzutowca A350 uzupełniły zaawansowane technologie automatyzacji, takie jak najnowszej generacji LIDAR i kamery zewnętrzne, w połączeniu z technologiami pozycjonowania inercyjnego i GPS, zestawem łączności satcom i telefonii 5G.
Ostatnią fazą projektu będzie zastosowanie wirtualnego asystenta kołowania podczas w pełni zautomatyzowanego lotu „gate-to-gate” na pokładzie samolotu testowego A350.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.