Airbus z powodzeniem przetestował ruchomy zestaw gaśniczy na samolotach A400M nowej generacji podczas kampanii prób w locie w Hiszpanii. To bardzo dobra wiadomość, że pojawia się kolejne narzędzie do gaszenia pożarów z powietrza, szczególnie w sytuacji kiedy ostatnio wysokie temperatury przyczyniły się do wybuchu dzikich pożarów w wielu punktach Europy.
Kampania testowa odbyła się w warunkach dziennych przy minimalnej wysokości operacyjnej 150 stóp (45 m), prędkości lotu do 125 węzłów (231 km/h) i zrzucie do 20 ton wody ze zbiornika bieżącego w czasie krótszym niż 10 sekund. Głównym celem kampanii testowej jest walidacja ilości i czasu zrzutu wody, jak również zdolności A400M do pełnienia tej nowej roli z zestawem gaśniczym.
Rozwój tego prototypu i testy zostały przeprowadzone w ścisłej współpracy z 43 grupą lotniczą Sił Powietrznych Hiszpanii, a także z europejskimi autorytetami w dziedzinie operacji przeciwpożarowych oraz hiszpańskim Ministerstwem ds. Przemian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO).
- Rozwój tego zestawu gaśniczego jest nieodłączną częścią naszej podróży w kierunku pomocy w tworzeniu bardziej zrównoważonego i bezpiecznego świata, nie tylko poprzez nasze działania, ale także poprzez nasze produkty. Jesteśmy głęboko przekonani, że A400M może odegrać istotną rolę w walce ze stale rosnącym zagrożeniem ze strony dzikich pożarów i wspierać odbudowę systemów społecznych i środowiskowych - powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space.
Rozwiązanie przeciwpożarowe Airbusa stworzone dla A400M to zestaw typu roll-on/roll-off (RORO), który nie wymaga modyfikacji samolotu, dzięki czemu jest wymienny na każdy samolot we flocie A400M. Woda jest przechowywana w stałym zbiorniku w luku bagażowym i zatrzymywana przez dwoje niezależnych drzwi. Drzwi te są połączone z dwoma rurami zalewowymi, więc po uruchomieniu zrzutu woda jest wydalana przez dwie sekcje na końcu rampy. Wprowadzenie rozwiązania RORO umożliwia szybką reakcję na nieprzewidziane pożary i rekonfigurację samolotu do każdej z pozostałych ról.
Dzięki możliwości lotu na niskim poziomie i manewrowości przy małych prędkościach, A400M może precyzyjnie zrzucać ładunki wody na bardzo niskie wysokości, do 150 stóp. W przyszłości, oprócz opracowania wersji produkcyjnej tego zestawu, Airbus powtórzy te testy również w warunkach nocnych, wzmacniając wydajność i skuteczność misji.