Airbus poinformował wczoraj (15 grudnia), że Turkish Airlines powiększy swoją flotę o 220 samolotów europejskiego producenta: A350, A350F oraz A321neo. Wraz z nowym zamówieniem flota wszystkich samolotów Airbusa w Turkishu zwiększy się do 504, z czego 212 zostało już dostarczonych.
Nowe zamówienia 220 samolotów Turkish rozłożył na 150 najlepiej sprzedających się A321neo oraz 70 szerokokadłubowych A350, w tym 50 A350-900, 15 A350-1000 i 5 frachtowców A350F. Jest to kolejna umowa zawarta przez tureckiego przewoźnika w bieżącym roku po dwóch zamówieniach: na
10 samolotów A350-900 we wrześniu i cztery A350-900 w lipcu br. Po odbiorze wszystkich A350 Turkish zostanie największym użytkownikiem A350 na świecie ze 102 samolotami tego typu we flocie.
- To przełomowe zamówienie jest czymś więcej niż poszerzeniem floty. Jest świadectwem naszego zaangażowania w innowacje, doskonałość operacyjną i zrównoważoną przyszłość. Dodanie tych zaawansowanych samolotów Airbusa do naszej floty nie tylko zwiększy nasze możliwości operacyjne, ale także znacząco przyczyni się do realizacji celów środowiskowych. Inwestycja ta jest kamieniem milowym w dalszej ewolucji przemysłu lotniczego w Turcji. Modernizując naszą flotę za pomocą bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska samolotów, wzmacniamy naszą wiodącą pozycję w światowym lotnictwie i przyczyniamy się do zwiększenia znaczenia nasze kraju jako wiodącego hubu lotniczego - powiedział Ahmet Bolat, prezes zarządu i komitetu wykonawczego Turkish Airlines.
Według wstępnych danych A350-900/1000 dostarczane będą w latach 2025-2030, A350F w okresie 2026-2027, natomiast dostawy nowych A321neo zostaną rozłożone na lata 2025 - 2031.
- Zamówienie na samoloty najnowszej generacji stanowi demonstrację śmiałej wizji Turkish Airlines. Wszystkie A350-900, A350-1000, A350F i A321neo będą maszynami flagowymi w swoich kategoriach. Będą także kluczowymi czynnikami zrównoważonego rozwoju linii lotniczej w przyszłości dzięki większym zasięgom, niższym poziomom zużycie paliwa, hałasu i emisji spalin, a także najlepszym kabinom w swoich klasach. Wybór A350-1000 i A350F podkreśla wartość rodziny A350 i wzmacnia nasze długotrwałe partnerstwo z Turkish Airlines i sektorem lotniczym w Turcji. Jesteśmy dumni, że możemy towarzyszyć Turcji w realizacji połączeń ze światem za pomocą naszych najnowocześniejszych samolotów – powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy i dyrektor ds. międzynarodowych w Airbusie.
Flota TurkishaGrupa Turkish Airlines, wraz z linią AnadoluJet, posiada ponad 430 samolotów w swojej flocie komercyjnej i obsługują ponad 260 miast na całym świecie. Linia dysponuje flotą złożoną zarówno z samolotów Airbusa, jak i Boeinga. Posiadając jedną z najmłodszych flot na świecie, linia dąży do zwiększenia oszczędności paliwa poprzez wzbogacenie swojej floty o samoloty nowej generacji.
Flota grupy składa się z 431 maszyn: sześciu airbusów A319, 16 A320, dziewięciu A320neo, 72 A321, 55 A321neo, 21 A330-200, 36 A330-300, 16 A350-900, 85 boeingów B737-800, 15 B737-900ER, 30 B737 MAX 8, pięć B737 MAX 9, ośmiu B777F, 35 B777-300ER i 22 B787-9. Turkish oczekuje na dostawę 314 samolotów: 187 airbusów A321neo, 71 A350-900, 15 A350-1000, pięciu A350F, 25 boeingów 737 MAX 8 i 13 B787-9 Dreamliner.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9801 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4127 A320neo, 5613 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Rodzina A350A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca października br. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1083 samoloty A350: 821 A350-900, 212 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 571 maszyn 40 liniom lotniczym: 493 A350-900 oraz 78 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (47). Warto także dodać, że w tym roku program ten przekroczył w końcu 1000 sprzedanych samolotów.