Airbus poinformował wczoraj (25 stycznia), że rozpoczął świadczenie nowej usługi - przewozu ładunków drogą lotniczą korzystając z floty starszych samolotów transportowych A300-600 BelugaST. Proponuje w ten sposób firmom spedycyjnym i innym klientom zaspokojenie ich potrzeb w dziedzinie transportu towarów ponadgabarytowych.
W miejsce samolotów A300 Airbus wprowadza od 2019 r. sześć samolotów
BelugaXL nowej generacji - opartych na większych A330-200, aby wesprzeć zwiększenie produkcji samolotów pasażerskich. Dla samolotów BelugaST oznacza to, że mogą one rozpocząć nowy etap eksploatacji. Płatowce te mają jeszcze sporo godzin lotu do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostaną wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
Airbus Beluga Transport
Nowa usługa ogłoszona pod nazwą Airbus Beluga Transport zapewni klientom zdobytym na zasadach komercyjnych, pochodzącym z różnych sektorów, w tym kosmicznego, energetycznego, wojskowego, lotniczego, morskiego i pomocy humanitarnej, rozwiązanie ich problemów przewozowych. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 roku i polegała na dostawie ładunku dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe. BelugaST o numerze 3 lądowała wtedy w Warszawie (
Transportowy samolot Airbus Beluga po raz pierwszy w Polsce zdjęcia), Nowosybirsku i Seulu, by uzupełnić paliwo. Co ciekawe, cały śmigłowiec można zmieścić wewnątrz Belugi bez wcześniejszego demontażu - wystarczyło jedynie złożyć długie łopaty wirnika.
- Pojemność BelugiST otwiera przed nami nowe rynki, a klientom stwarza nowe możliwości logistyczne. W przypadku potrzeby przewozu śmigłowców – bez konieczności ich wcześniejszego demontażu – to wyjątkowa zaleta. Podobnie w pełnej konfiguracji montażowej dostarczane mogą być największe silniki do samolotów pasażerskich - powiedział Phillippe Sabo, szef działu transportu ładunków ponadgabarytowych w Airbusie.
Nowa usługa Airbus Beluga Transport może znaleźć wiele zastosowań rynkowych, gdyż frachtowce te cechuje największa wśród wszystkich latających na świecie frachtowców średnica przedziału towarowego. Mieści on ładunki ponadgabarytowe o rozmiarach do 7,1 m szerokości i 6,7 m wysokości.
W niedalekiej przyszłości, gdy Airbus wprowadzi do eksploatacji wszystkie z planowanych sześciu nowych samolotów BelugaXL, uwolniona od zadań produkcyjnych flota starszych maszyn BelugaST zostanie przekazana nowo utworzonej, zależnej linii lotniczej, posiadającej własny certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) i personel. Philippe Sabo zapewnił, że nowa linia lotnicza będzie działać elastycznie, by zaspokoić potrzeby zewnętrznych klientów.
Aby przyspieszyć obsługę przyszłych klientów, pracownicy Airbusa przygotowują nowe techniki i sprzęt załadunkowe. Wśród nowości jest zautomatyzowany pokładowy system załadowczy OBCL (On-Board Cargo Loader), który przyda się na lotnisku początkowym lub docelowym pozbawionym platform załadunkowych/rozładunkowych.
Nowa BelugaXL
Airbus A330-743 Beluga XL, bo takie jest oficjalne oznaczenie nowego samolotu, oparty jest na modelu A330-200F, który w ciągu czterech lat zastąpi wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Dane przedstawione przez Airbusa pokazują, że około 60 proc. komponentów modelu A330 jest wykorzystanych w Beludze XL. Jednak ze względu na gabaryty i kwestie operacyjne nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu, to pionowe jak i poziome, zostały zaprojektowane całkowicie od nowa. BelugaXL z ładunkiem 53 ton będzie mogła przelecieć 2200 mil morskich i jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST (56,3 m).
Flota ATI
Obecnie flota
trzech Airbusów BelugaST i trzech BelugaXL (XL2, XL3, XL4) wykonuje ponad 40 lotów w każdym tygodniu do 11 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Jako ciekawostkę warto dodać, że maszyna wykorzystywana jest również poza Airbusem.
Airbus także chce pozyskać ETOPS dla maszyn BelugaXL w celu lotów przez Atlantyk. Kolejne maszyny jakie będą odbierane to XL5 oraz XL6. Jako ostatnia do floty ATI dołączy Beluga XL1, która jest samolotem testowym całego programu i wciąż służy Airbusowi do poprawiania użytkowania obecnie budowanych samolotów tego typu.