Spór między Airbusem a Qatar Airways zaostrza się coraz bardziej. Europejski producent samolotów wniósł powództwo wzajemne przeciwko liniom lotniczym z Doha. Airbus wszczął w poniedziałek własne postępowanie prawne przeciwko Qatar Airways w sądzie w Wielkiej Brytanii, domagając się odszkodowania w wysokości 220 mln dolarów za dwa niedostarczone airbusy A350. Qatar Airways domaga się z kolei 600 mln dolarów w związku z farbą i innymi problemami związanymi z degradacją A350.
Spór między liniami lotniczymi a producentem samolotów staje się coraz bardziej złożony. Do niedawna dużym klientem Airbusa był katarski przewoźnik. Pod koniec 2020 roku A350 wrócił z lakierni Airbusa z setkami wad powierzchniowych w malowaniu i uszkodzeniami siatki przeciwodgromowej. Inne linie lotnicze również wykryły podobne problemy z niektórymi ze swoich A350.
Jednak Qatar Airways pozostają jedynymi liniami lotniczymi, które określają problemy jako kwestię bezpieczeństwa.
Organ regulacyjny ds. bezpieczeństwa lotniczego rządu Kataru od tego czasu uziemił 22 samoloty A350, przy czym ostatnie uziemienie miało miejsce w poniedziałek. Negocjacje nie zakończyły się rozwiązaniem sporu, mimo że Airbus zgodził się na rekompensatę w wysokości 206,5 tys. dolarów za samolot dziennie. Linie Qatar Airways pozwały Airbusa w grudniu, domagając się odszkodowania w wysokości 600 mln dolarów.
Roszczenia wzajemneW styczniu
Airbus anulował zamówienie Qatar Airways na 50 airbusów A320neo i zmniejszył liczbę zamówionych przez linie A350, argumentując to nieracjonalnymi żądaniami linii lotniczych.
Qatar Airways wszczęły odrębne działania prawne przeciwko Airbusowi w celu przywrócenia stanu poprzedniego. Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii wydał nakaz w połowie lutego, tymczasowo wstrzymując anulowanie zamówienia.
Podczas tej rozprawy Airbus zgłosił swoje zawisłe powództwo wzajemne przeciwko Qatar Airways. W poniedziałek Airbus oficjalnie wystąpił z powództwem. Roszczenie wzajemne dotyczy tylko dwóch A350, które są gotowe do odbioru. Francuski producent samolotów argumentuje swoje stanowisko tym, że Qatar Airways nieprawidłowo oznaczyły powierzchnię lakieru i problemy z siatką przeciwodgromową jako kwestie bezpieczeństwa, aby uzyskać kredyty kompensacyjne.
Podobnie jak wiele innych linii lotniczych, pandemia COVID-19 wpłynęła finansowo na Qatar Airways. Drastycznie ograniczony popyt na przewozy pasażerskie spowodował zaparkowanie samolotów i ograniczenie skali ilości wykonywanych operacji lotniczych. Z tego powodu Airbus sugeruje, że uzgodnione przez nich odszkodowania są łatwymi pieniędzmi dla przewoźnika. Airbus żąda teraz zwrotu tych płatności.
Potencjalna zmowa linii z ULCUwzględniając anulowanie A320neo, Airbus nadal jest winien katarskiej linii 21 airbusów A350-1000. Pojawiają się pogłoski, że Airbus nie usunął tego zamówienia, ponieważ ten wariant samolotu sprzedaje się powoli, a znalezienie alternatywnych klientów, którzy mogliby skorzystać z wąskokadłubowych A320neo, nie stanowi problemu.
Airbus twierdzi, że obawy związane z degradacją powierzchni nie są kwestią bezpieczeństwa – z czym ma zgadzać się europejski regulator bezpieczeństwa, EASA. W poniedziałek konstruktor z Tuluzy zasugerował w sądzie, że Qatar Airways i katarski regulator „niesłusznie zmówili się lub spiskowali i/lub w inny sposób działali razem w złej wierze w związku z uziemieniem A350".
Airbus uważa również, że poniedziałkowe działania prawne są ostatecznością i podążają za jego wysiłkami, aby znaleźć „obustronnie korzystne rozwiązanie”. Producent pozostaje zaangażowany w rozwiązywanie swoich problemów z Qatar Airways. Jednak linie lotnicze twierdzą, że Airbus nie podjął żadnych wysiłków, aby zadowalająco rozwiązać spór, dodając, że konstruktor samolotów postąpił dokładnie odwrotnie.
Kolejny A350 uziemionyQatar Airways poinformowały, że lokalny regulator lotniczy, Urząd Lotnictwa Cywilnego Kataru (QCAA), cofnął Certyfikat Zdatności do Lotu w odniesieniu do dodatkowego airbusa A350. Obecnie już dwadzieścia dwa samoloty są wyłączone z użytkowania. Linie podają, że decyzja została podjęta przez katarski ULC, ponieważ wszystkie te samoloty uległy uszkodzeniu w wyniku stanu przyspieszonej degradacji powierzchni A350, który przekracza granice tolerancji określone przez Airbusa. QCAA nie pozwoli tym statkom powietrznym na powrót do eksploatacji do czasu zakończenia pełnej i rozstrzygającej analizy przyczyn źródłowych, ustalenia wpływu na zdatność do lotu i znalezienia rozwiązania, które trwale naprawi przyczynę i uszkodzenie. Qatar Airways popierają działania urzędu, gdyż bezpieczeństwo jest dla przewoźnika najważniejsze.