Izrael zyska pierwszego od ponad dwóch dekad nowego przewoźnika lotniczego, albowiem byli pracownicy El Al-u, w tym dyrektor generalny, założyli linie airHaifa. Bazą operatora, który operacje będzie realizował za pomocą turbośmigłowych ATR-ów 72-600, będzie port lotniczy w Hajfie. Miasto na północy Izraela, które jest lotniczo wykluczone, zyska loty z Cyprem i Grecją, i z Ejlatem.
Od prawie 30 lat za lotniczy przewóz pasażerski był domena trzech przewoźników w Izraelu. Swoje usługi świadczą linie lotnicze: El Al – flagowy operator, jak również Arkia oraz Israir. Loty do i z Izraela (głównie Tel Awiwu) realizują również zagraniczne linie lotnicze, w tym Polskie Linie Lotnicze LOT, które oferują rejsy Warszawy, a od połowy września również z Krakowa.
Za kilkanaście tygodni sytuacja ulegnie zmianie, albowiem do startu przygotowują się nowe linie lotnicze. Zwolnieni kilka lat temu pracownicy kierowniczy El Al-u postanowili założyć całkowicie nowego przewoźnika, airHaifa. Proces startu lotniczego start-up’u, który założony został w marcu 2023 roku, jest na zaawansowanym etapie, gdyż ATR dostarczył już liniom pierwszego zamówionego ATR 72-600.
Wybór samolotów o turbośmigłowym nie może zaskakiwać, gdyż zdolności operacyjne portu lotniczego w Hajfie pozwalają na obsługę operacji realizowanych wyłącznie za pomocą turbośmigłowców. Dodatkowo, rejsy wykonywane przez ATR-y są efektywne kosztowo, a koszt jednostkowy niski. Z kolei wybór Hajfy jako bazy przewoźnika podyktowany jest wykluczeniem lotniczym północnego regionu Państwa Izrael.
Dyrektor generalny start-up’u, który wcześniej był prezesem flagowego przewoźnika i został zwolniony w 2021 roku, wskazuje, że podróżni z Hajfy, aby gdzieś polecieć, zmuszeni są jechać samochodem lub pociągiem do Tel Awiwu, a czas dotarcia do finansowej stolicy Izraela jest dłuższy niż np. potencjalny czas lotu z Hajfy.
airHaifa planuje otrzymać we wrześniu certyfikat operatora lotniczego (AOC), po którym rozpoczęta zostanie sprzedaż biletów poprzez oficjalne kanały sprzedaży, jak i pośredników. ATR 72-600 pozwalają na realizację lotów do 1 500 kilometrów, a przewoźnik planuje w pierwszej fazie oferować połączenia lotnicze do Larnaki i Pafos na Cyprze, na wyspy greckie (Kreta i Rodos). W ofercie znajdą się również loty krajowe do Ejlatu – izraelskiego kurortu nad Morzem Czerwonym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.