Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) zabezpieczyła zamówienia na 330 samolotów, w tym 300 swoich nowych maszyn C919. Transakcje miały miejsce na targach Airshow China 2022, które odbywają się do niedzieli (13 listopada) w Zhuhai w południowej prowincji Guandong.
Firmy leasingowe podpisały zamówienia na zakup 300 nowych samolotów C919 i 30 samolotów ARJ21 od COMAC we wtorek (8 listopada) podczas trwającego Airshow China 2022 w Zhuhai w południowochińskiej prowincji Guangdong - przekazał producent redakcji Global Times.
Zamówienia zostały podpisane z kilkoma firmami leasingowymi m.in. China Development Bank Leasing, ICBC Leasing, CMB Financial Leasing, BOCOM Leasing, CCB Financial Leasing, SPDB Financial Leasing i Jiangsu Financial Leasing, gdzie pięć największych znich zakupiło po 50 samolotów C919, zgodnie z doniesieniami chińskich mediów.
Certyfikacja C919Lokalnie opracowany samolot pasażerski C919 dopiero niedawno
otrzymał certyfikat typu, po tym jak chiński regulator lotnictwa cywilnego, Civil Aviation Administration of China zatwierdził certyfikację samolotu we wrześniu br.
Pierwsze dostawy C919 mają się rozpocząć pod koniec roku, a jest to następstwem 11-letniego programu, który pozwala nowemu samolotowi konkurować z producentami jak Airbus i Boeing. Certyfikacja typu stanowiła również kamień milowy w zdolności Chin do uzyskania certyfikatu zdatności do lotu dużych samolotów pasażerskich zgodnie z międzynarodowymi wzorcami i standardami. Pierwszy C919 ma trafić do linii
China Eastern Airlines.
Informacyjnie o C919COMAC C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od 4 tys. do 5,5 tys. km. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata - boeinga 737 i airbusa A320. Maszyna będzie napędzana wyłącznie silnikami CFM International LEAP-1C. Firma planuje rozszerzyć projekt o nowe powiększone oraz pomniejszone warianty samolotu oraz wersje cargo i VIP. Do 2035 r. producent planuje zdobyć jedną trzecią udziałów w chińskim rynku samolotów wąskokadłubowych i jedną piątą w rynku światowym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 20 lat Chiny mogą odebrać około 5 tys. nowych samolotów o łącznej wartości 670 mld dolarów.
Od 2019 r. sześć odrzutowców C919 przeprowadziło serię testów naziemnych i lotniczych w takich miastach jak Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Na dzień września r. według FlightGlobal program C919 liczy 310 zamówień plus 47 opcji i 659 listów intencyjnych, czyli w sumie zobowiązania na 1014 samolotów.
ARJ to pierwszy samolot COMAC-aARJ21 to dwusilnikowy chiński odrzutowiec regionalny i zarazem pierwszy produkt chińskiej firmy Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). W wariancie ARJ21-700 może on pomieścić do 90 pasażerów. Planowana jest także budowa większego wariantu -900, który będzie miał do 105 miejsc. Na razie jednak COMAC nie zdobył ani jednego zamówienia na większy wariant. Samoloty napędzają silniki General Electric CF34, które wzorem B717 czy MD-80 umieszczono w tylnej części kadłuba. Pierwotnie samolot miał wejść do służby już w 2006 r., ale producent miał duży problem ze zdobyciem chińskiej certyfikacji typu. Pierwszym użytkownikiem, w grudniu 2015 r., została linia Chengdu Airlines, która należy do COMAC-u i zamówiła 30 ARJ21-700. Do lipca br. przewoźnik otrzymał 14 maszyn tego typu. Samoloty są wykorzystywane na trasach z Chengdu do Pekinu, Szanghaju, Kantonu, Shenzen, Xi'an, Nankinu i Guiyang.