Na targach Aircraft Interiors Expo (AIX) 2025 w Hamburgu firma RECARO Aircraft Seating zaprezentowała swoją najnowszą gamę produktów i innowacyjnych technologii mających na celu zdefiniowanie na nowo komfortu pasażerów i ich jakości. Na AIX miała także miejsce premiera nowego fotela dla samolotów eVTOL.
Nowości dla pasażerów samolotów pasażerskich
RECARO zaprezentowała swoją najbardziej zaawansowaną ofertę klasy biznes. Różne konfiguracje fotela R7 będą przykładem wiodącej pozycji RECARO w zakresie innowacji kabinowych dzięki wyrafinowanemu inteligentnemu projektowi, konfigurowalnym funkcjom i płynnej integracji technologii nowej generacji. Warianty siedzeń R7 łączą pomysłowy projekt i przestronne układy przestrzeni z najlepszym w swojej klasie komfortem, oferując unikalny zestaw Business Class Plus dla podróżujących w parach, systemy zapobiegania jetlagowi, aktywne rozwiązania w zakresie siedzeń zapewniające prawdziwie zindywidualizowane wrażenia z lotu, a także technologie predykcyjnej przy ich konserwacji.
Fotel klasy ekonomicznej dalekiego zasięgu R3, które wybrał m.in.
LOT do retrofitu B787, oferuje pasażerom lepszą przestrzeń podczas podróż, zapewniając więcej miejsca na nogi i ergonomiczne oparcie, a jednocześnie jest o około 2 kg lżejszy od swojego poprzednika.
W przypadku fotela klasy premium R4 charakteryzuje się lekką konstrukcją, zmniejszając wagę nawet o 10 proc. w konfiguracji bazowej w porównaniu z poprzednim modelem. Wyposażony w charakterystyczny język wzornictwa RECARO z unikalnym stolikiem, R4 optymalizuje przestrzeń w kabinie i komfort pasażerów dzięki funkcjom prywatności, takim jak skrzydła montowane w górnej części oparcia i schowki na osobiste rzeczy.
Skierowany na rynek leasingu samolotów, fotel R2 SPRINT to następca BL3530 SPRINT, zapewniający jednocześnie dostępność w ciągu ośmiu tygodni od złożenia zamówienia do dostawy. R2 SPRINT oferuje redukcję masy o ponad 15 proc. przy jednoczesnej poprawie ogólnego komfortu i konstrukcji. Czas dostawy tego fotela odgrywa bardzo ważną rolę w obecnych czasa kiedy wszyscy borykają się z problemami związanymi z łańcuchem dostaw, a linie lotnicze odbierając samoloty potrzebują bardzo szybkiej dostawy nowych foteli.
- Jesteśmy podekscytowani możliwością zaprezentowania naszych najnowszych osiągnięć w zakresie komfortu pasażerów na AIX 2025. W RECARO naszą misją jest podniesienie poziomu wrażeń z podróży dzięki innowacyjnej lekkiej konstrukcji i najnowocześniejszej technologii. AIX to idealne miejsce do nawiązywania kontaktów z liderami branży, zbierania cennych opinii i demonstrowania naszego zaangażowania w tworzenie bardziej komfortowych i przyjemnych podróży dla podróżnych na całym świecie — powiedział Mark Hiller, dyrektor generalny RECARO Aircraft Seating i RECARO Holding.
Zrównoważony rozwój pozostaje w centrum zainteresowania RECARO Aircraft Seating. W tym roku pojawiają się dwie funkcje foteli zgodnych z jego zasadami. I tak kieszeń na czasopisma/literaturę jest wykonana z sieci rybackiej a stolik dla pasażera ze starych kabli pochodzącyych z recyklingu, które zostały zintegrowane bezpośrednio z fotelami klasy ekonomicznej R1 i R2, wykraczając poza zwykłe pomysły koncepcyjne.
Debiut fotela dla maszyn eVTOL
Będąc pionierem foteli w sektorze elektrycznych samolotów pionowego startu i lądowania (eVTOL), RECARO prezentuje swoje najnowsze rozwiązanie w zakresie siedzeń eVTOL wspólnie z Eve Air Mobility, spółką zależną Embraera. Wykorzystując lekkie materiały, takie jak wysokiej jakości aluminium, tytan i materiały kompozytowe, siedzenie utrzymuje minimalną wagę, umożliwiając energooszczędne operacje lotnicze.
- EVE Air Mobility i RECARO połączyły swoje doświadczenie, aby opracować lekkie, ergonomiczne siedzenia, które mogą sprostać szczególnym potrzebom lotów eVTOL. Branża mobilności lotniczej w miastach wprowadza nowy zakres wyzwań inżynieryjnych, w tym siedzenia. Oznacza to współpracę z partnerami, którzy zajmują się przeprojektowywaniem samolotów od podstaw. Dzięki naszej współpracy z RECARO znaleźliśmy nowe i pomysłowe sposoby, aby siedzenia w samolotach były wystarczająco lekkie do elektrycznych lotów miejskich bez poświęcania wrażeń w kabinie - powiedział Johann Bordais, dyrektor generalny EVE Air Mobility.
Kompozytowe siedzisko waży zaledwie 2 kg, a cały fotel 8 kg. Obecnie trwają prace certyfikacyjne nowego fotela wraz z brazylijskim regulatorem lotniczym – Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC). Recaro liczy, że uzyska certyfikat dla nowych foteli na przełomie 2025 i 2026 r.
- Sukces takiego projektu jest możliwy tylko wtedy, gdy istnieje silna współpraca, taka jak między RECARO i Eve Air Mobility. Fotele do samolotów eVTOL idealnie pasują do możliwości i mocnych stron RECARO, jeśli chodzi o lekką konstrukcję, najwyższą jakość i wyjątkową ergonomię. To bardzo ekscytujący moment na AIX 2025 — powiedział Mark Hiller.
EVE Air Mobility (EVE) to notowana na amerykańskiej giełdzie spółka zależna Embraera, która już w 2026 roku chce wprowadzić na rynek elektrycznych samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL – electric Vertical Take-Off and Landing). Ma on wykorzystywać konfigurację lift+cruise z ośmioma śmigłami do lotu pionowego, dwoma pchającymi oraz stałymi skrzydłami do lotu poziomego.
** Naszym partnerem na tegorocznych targach Aircraft Interior Expo są
Polskie Linie Lotnicze LOT **