Firma Panasonic Avionics wykorzystała pierwszy poranek (8 kwietnia) Aircraft Interiors Expo do zaprezentowania urządzenia Converix - innowacyjnej, otwartej i neutralnej platformy do hostingu aplikacji, która ma przekształcić lotnictwo komercyjne, zapewniając kompleksowe rozwiązanie dla całego samolotu w zakresie usług niezwiązanych z bezpieczeństwem.
Urządzenie to może zostać zainstalowane przez dowolnego producenta samolotów, na dowolnym typie płatowca. Obsługuje wszystkie funkcje rozrywki i łączności w trakcie lotu (IFEC), operacje w kabinie i kuchni, oświetlenie i inne aplikacje pokładowe. Linie będą mogły również monitorować dane samolotu, usprawniać operacje załogi, zarządzać zapasami w kabinie i optymalizować konserwację samolotów.
Converix umożliwia także odpowiedzialną sztuczną inteligencję (AI), która może współpracować z ponad 10 tys. punktów danych w całym samolocie. Będzie wykorzystywać duże modele językowe (LLM) i Agenta AI do analizowania wielu terabajtów zarówno ustrukturyzowanych, jak i nieustrukturyzowanych danych oraz dostarczać analizy linii lotniczej o dużej wartości i danych, takie jak codzienne raporty CEO i wykonawcze, aby znacznie zwiększyć wydajność operacyjną.
Pojedyncze urządzenie Converix w samolocie szerokokadłubowym może obsługiwać multimedia o długości czterech lat w rozdzielczości 4K lub 106 lat treści w standardowej rozdzielczości SD. Ponadto modułowe podejście do mocy obliczeniowej zapewnia ciągłe wsparcie dla nowych aplikacji i gier. Urządzenie o mocy 150W waży nieco ponad 11 kg (25 funtów) i jest osiem razy szybsze, prawie cztery razy mniejsze oraz o połowę lżejsze od standardowych urządzeń tego typu.
- Converix obejmuje kluczowe założenia, które napędzają naszą strategię produktową - projektowanie, technologię i zrównoważoną modułowość - w celu stworzenia radykalnego, zmieniającego grę rozwiązania dla branży lotniczej. Przekształca doświadczenie posiadania linii lotniczych dzięki modułowej konstrukcji, która jest zarówno lżejsza, jak i zużywa mniej energii. Urządzenie poprawia wydajność operacyjną, eliminując potrzebę stosowania wielu skrzynek serwerowych z oddzielnymi systemami. Daje również pasażerom to, czego chcą - niekończącą się spersonalizowaną zawartość natychmiast na wyciągnięcie ręki - powiedział Andy Masson, starszy wiceprezes ds. produktu i strategii w Panasonic Avionics.
Przewoźnicy będą mogli również bezproblemowo integrować wszystkie swoje usługi IFEC za pośrednictwem urządzenia Converix. Skalowalna pojemność pamięci masowej będzie obsługiwać tradycyjne multimedia. W połączeniu z łącznością w trakcie lotu stworzy ona "połączone oparcie fotela", które zapewni strumieniowanie OTT (over the top), a także dynamicznie dostępną zawartość buforowaną.
Wirtualny asystent AI na każdym fotelu zapewni pasażerom szeroki zakres spersonalizowanych usług podczas podróży, takich jak śledzenie przesiadek i bagażu, status rezerwacji hotelu lub samochodu czy usługi docelowe jak rekomendacje restauracji i wiele innych. Usługi wykorzystujące dane o dużej objętości i łatwe w odbiorze mogą także pomóc liniom lotniczym w dostarczaniu bardziej spersonalizowanych i ukierunkowanych reklam, których wartość może być nawet dziesięciokrotnie większa niż wartość obecnych mediów w trakcie lotu.
** Naszym partnerem na tegorocznych targach Aircraft Interior Expo są
Polskie Linie Lotnicze LOT **