Linie Akasa Air ogłosiły wczoraj (18 stycznia) zamówienie na 150 kolejnych boeingów 737 MAX pokazując swoje zaufanie do przeżywającego kłopoty producenta samolotów. Akasa, które rozpoczęły działalność w 2022 r. samolotem 737-8, szybko zwiększyła swój udział w rynku i flotę do 22 samolotów latających do 18 miast, aby wspierać szybko rozwijający się rynek w Indiach.
Zakup samolotów 737-10 i dodatkowych odrzutowców 737-8-200 przez indyjskiego przewoźnika korzystającego wyłącznie z samolotów 737 został ujawniony podczas pokazów lotniczych "Wings India" w południowym mieście Hyderabad, które przyciągnęły producentów samolotów, linie lotnicze i urzędników państwowych, którzy wykorzystują boom turystyczny w Indiach, koncentrując się w większym stopniu na trasach międzynarodowych. Dalsze warunki transakcji z Boeingiem nie zostały ujawnione. Przewoźnik nie zdradził także jak dokładnie liczbowo będzie wyglądał podział tego zamówienia.
Akasa Air wykorzysta rodzinę 737 MAX do rozszerzenia swojej krajowej i międzynarodowej siatki połączeń w nadchodzących latach. Od momentu rozpoczęcia działalności w 2022 roku, linia zdobyła około 4% indyjskiego rynku krajowego, obsługując 18 miejsc docelowych flotą 22 odrzutowców 737 MAX.
- Cieszymy się, że możemy ogłosić to historyczne zamówienie na 150 nowych samolotów Boeinga, zwiększając nasze łączne zamówienia od Boeinga do 226 odrzutowców. Oprócz wspierania naszej szybkiej ekspansji krajowej, wydajność i ekonomika tych samolotów pozwala Akasie na uruchomienie tras międzynarodowych w nadchodzących miesiącach. Niższa emisja dwutlenku węgla w rodzinie 737 MAX pozwala nam nadal koncentrować się na zrównoważonych operacjach, jednocześnie zapewniając naszym świadomym ekologicznie pasażerom wygodniejszy sposób latania. Zrównoważony rozwój jest podstawą naszej działalności i staramy się znaleźć więcej możliwości zmniejszenia naszego wpływu na środowisko - powiedział Vinay Dube, założyciel i dyrektor generalny Akasa Air.
Oba warianty 737 MAX zapewnią Akasa Air dodatkową pojemność i zasięg na nowych i istniejących trasach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o ponad 20 proc. w porównaniu do samolotów starszej generacji.
- Ten kamień milowy pokazuje siłę naszego partnerstwa z Akasa Air i jest świadectwem możliwości rodziny 737 MAX w zakresie realizacji priorytetów operacyjnych linii lotniczej. Wydajność i wszechstronność 737-10 i 737-8-200 będzie wspierać ekspansję Akasa Air w celu zaspokojenia rosnącego popytu na podróże lotnicze w regionie przez wiele lat - powiedziała Stephanie Pope, dyrektor operacyjna Boeinga.
Podczas gdy Akasa Air zamierza rozszerzyć swoją sieć w Indiach i Azji Południowej, prognozy Boeinga dotyczące rynku komercyjnego z 2023 r. przewidują dostawę 2705 nowych samolotów komercyjnych w ciągu najbliższych 20 lat w regionie, z czego prawie 90 proc. będą stanowiły samoloty wąskokadłubowe.
Flota indyjskiego przewoźnika
Obecnie flota Akasa Air składa się z 21 samolotów B737 MAX 8 oraz jednego B737 MAX 8-200. Linia oczekuje na dostawę 204 samolotów 737 MAX: dwóch B737 MAX 8 oraz 202 kolejnych maszyn z tej rodziny, które będą rozdzielone na maszyny B737 MAX 8-200 i B737 MAX 10.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 6203 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2470 B737 MAX 8), to około 38 proc. rynku wąskokadłubowego.
Do tej pory Boeing dostarczył 1420 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.