W Qatar Airways kończy się pewna era. Akbar Al Baker przestanie pełnić funkcję dyrektora generalnego katarskich linii lotniczych i zostanie doradcą premiera i ministra spraw zagranicznych bliskowschodniego państwa. W trakcie 27-letniej kadencji Al Baker uczynił katarskiego przewoźnika prawdziwym hegemonem światowego rynku lotniczego.
Katarczyk, zostając dyrektorem generalnym flagowych linii lotniczych Państwa Katar w 1997 roku, miał plan, aby zarządzane przez niego linie stały się najlepszym na świecie operatorem lotniczym. Można stwierdzić, że wizja Al Bakera spełniła się w prawie każdym szczególe. Katarskie linie stały się najlepsze na świecie, jeśli pod uwagę weźmie się poziom oferowanych usług.
Qatar Airways pokonały swoją główną konkurencję – linie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, takie jak Etihad i Emirates – i stały się liniami oferującymi światowej klasy produkt, zarówno miękki, jak i twardy. Szybki i konsekwentny wzrost sieci połączeń w Afryce, Ameryce Północnej, Australazji i Europie spowodował, że katarskie linie stały się wyborem numer jeden dla pasażerów podróżujących między kontynentami.
Akbar Al Baker, znany ze swojej otwartości, nigdy nie bał się dzielić swoimi, często kontrowersyjnymi spostrzeżeniami. W jednym z wywiadów otwarcie zakomunikował, że kobiet zarządzających liniami lotniczymi na całym świecie jest bardzo mało, gdyż jest to „bardzo wymagająca praca”, sugerując, że kobiety są mniej inteligentne. Lubił także angażować się w duże, medialne konflikty, takie jak ostatni
spór z Airbusem w sprawie pękających pokryć kadłubów szerokokadłubowych airbusów A350. Dyrektor katarskich linii domagał się od francuskiego przewoźnika odszkodowania finansowego w kwocie 600 mln dolarów amerykańskich. Spór został oficjalnie zakończony, lecz opinia publiczna nie został zaznajomiona z warunkami porozumienia. Choć niektórzy dyrektorzy generalni linii lotniczych mogą chcieć trzymać się z dala od blasku fleszy i trzymać się linii partii, Akbar Al Baker do nich nie należał i zawsze chciał szybko i dokładnie powiedzieć, co myśli o danej sytuacji. Prezes Qatara nie stronił także od sporów z przedstawicielami branży lotniczej. Na przełomie 2018 i 2019 roku krążyły pogłoski, że Qatar Airways mogą opuścić sojusz oneworld. Al Baker stwierdził, że Qatar Airways było „ciągłym celem ataków” ze strony American Airlines, innego członka sojuszu.
Akbar Al Baker zakończy swoje urzędowanie 5 listopada. Nowym dyrektorem generalnym bliskowschodniego przewoźnika zostanie
Badr Mohammed Al-Meer, który obecnie piastuje stanowisko prezesa portu lotniczego Hamad w Dosze. Al Bakera można kochać albo nienawidzić, jedno jest pewne – to koniec pewnej epoki. Tak charyzmatycznej osoby w branży lotniczej może w przyszłości już nie być.