Akcjonariusze Wizz Aira zagłosowali za planami zakupu 20 airbusów A321XLR. Zamówienie zostało ogłoszone w tym roku podczas Paris Air Show 2019, kiedy firma Indigo Partners zakupiła dla swoich trzech linii lotniczych 50 maszyn A321XLR.
Wizz potwierdza A321XLR
Zamówienie 50 A321XLR przez Indigo Partners zostało rozdzielone następująco: 20 maszyn trafi do Wizz Aira, 18 do linii Frontier i 12 do JetSMART. Węgierski przewoźnik, którego Indigo jest udziałowcem, poinformował, że akcjonariusze zatwierdzili proponowany zakup podczas nadzwyczajnego walnego zgromadzenia w Genewie, które odbyło się 30 października br.
Zamawiając A321XLR, Wizz Air wykorzysta częściowo swoje opcje na A321neo, których posiadał aż 90. Węgierska linia poinformowała, że po konwersji 20 A321neo na XLR i zmniejszeniu potencjalnej liczby samolotów w tzw. opcji, zachowa jeszcze prawa do zakupu kolejnych 28 A321neo. Pokład A321XLR zostanie skonfigurowany na 239 foteli w jedno klasowej konfiguracji, podobnie jak obecne użytkowane A321neo przez Wizza. Przewoźnik potwierdził, że nowe maszyny będą napędzane przez silniki Pratt & Whitney PW1100G. Pierwsze dostawy zaplanowano w 2023 r., wtedy do linii trafią pierwsze cztery samoloty tego typu. Następnie w 2024 i 2025 r. Airbus dostarczy węgierskiej linii po sześć A321XLR. Ostatnie cztery samoloty Extra Long Range przybędą w drugiej połowie 2026 r.
Nie będzie na razie dalekich tras w siatce Wizz Aira
– A321XLR stanowi dla Wizz Aira znaczącą szansę na dalszą rozbudowę siatki i połączenie punktów na mapie Wizza, które są poza zasięgiem naszych obecnych maszyn. Obecnie latamy najdłuższe sektory po 5-6 godzin tras z ogromną satysfakcją dla naszych klientów, tak więc A321XLR rozszerzy naszą wyjątkową wartość i ofertę usług na trasach do 7-8 godzin lotu – powiedział w Paryżu József Váradi, prezes Wizz Aira.
A321XLR – czyli wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas tegorocznego Paris Air Show. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów.