Firma Air Lease Corporation (ALC) poinformowała wczoraj (31 października) o zawarciu długoterminowej umowy leasingu z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT dotyczącej dwóch nowych boeingów B737 MAX 8. O tym, że LOT pozyska kolejne boeingi B737 MAX informowaliśmy jako pierwsi w lipcu br.
Samoloty mają zostać dostarczone do LOT-u w połowie 2024 r. i dołączą do 11 boeingów 737-8 i jednego B787-9 Dreamliner, które są już leasingowane od ALC. Informacje te po raz pierwszy pojawiły się podczas konferencji prezentującej strategię PLL LOT do roku 2028, a Rynek Lotniczy jako pierwszy poinformował o tym w artykule "
LOT: Kolejne dwa B737 MAX dołączą do floty".
- Cieszymy się, że możemy dalej rozwijać naszą długoterminową współpracę z LOT-em poprzez leasing kolejnych dwóch nowych samolotów 737 MAX. ALC odegrało ważną strategiczną rolę w programie modernizacji floty LOT-u, jako jeden z największy leasingodawców linii, a kolejne 737-8 jeszcze bardziej wzmocnią flotę i możliwości sieciowe polskiego przewoźnika - powiedział Steven F. Udvar-Házy, prezes wykonawczy Air Lease Corporation.
Na razie jeszcze nie wiadomo od kogo LOT wynajmie kolejne trzy maszyny 737 MAX, które mają dotrzeć do linii na przełomie 2023 i 2024 r. O planach pozyskania tych MAX-ów pisaliśmy w lipcu br. w artykule "
LOT pozyska trzy kolejne B737 MAX".
Obecnie flota MAX-ów w barwach LOT-u liczy 11 samolotów. Pierwotnie przewoźnik chciał
pozyskać 15 maszyn tego typu, ale przed ich uziemieniem trafiło tylko pięć samolotów.
Kolejnych sześć maszyn trafiło do LOT od września 2022 r. do stycznia 2023 r. po ogłoszeniu upadłości linii Blue Air.
Flota przewoźnikaObecnie we flocie LOT-u jest 75 maszyn: sześć boeingów B737-800, 11 B737 MAX 8, osiem B787-8, siedem B787-9, pięć embraerów E170, 15 E175 (dwa do dyspozycji rządu), osiem E190 oraz 15 E195. Linia oczekuje na dostawę pięciu nowych boeingów 737 MAX 8.
Warto dodać, że LOT był jednym z pierwszych w Europie Środkowo-Wschodniej operatorów wąskokadłubowych boeingów 737 MAX 8. Pierwszy z zamówionych MAX-ów przyleciał na warszawskie Lotnisko Chopina z fabryki Boeinga w Renton 2 grudnia 2017 r. LOT pozostaje także w sporze z Boeingiem o odszkodowanie za uziemione MAXy, a z pierwotnie planowanych zakupów u amerykańskiego przewoźnika nie został sfinalizowany także
odbiór dwóch dreamlinerów.