Boeing i Air Lease Corporation ogłosiły w poniedziałek (4 kwietnia) zamówienie na 32 odrzutowce 737 MAX. ALC wybrało dwa modele z rodziny 737 MAX: B737-8 oraz B737-9, które według lessora wraz z ożywieniem na rynku turystycznym zwiększa ofertę maszyn z rodziny 737 MAX, aby sprostać zapotrzebowaniu przewoźników na nowoczesne i paliwooszczędne samoloty.
ALC stale zwiększa swoje inwestycje w samoloty z rodziny 737 MAX. W lutym leasingodawca dodał do swojego portfolio 18 sztuk 737 MAX. Dzięki nowemu zamówieniu ALC posiada zamówionych 130 sztuk tych samolotów.
- Po podpisaniu w lutym porozumienia z Boeingiem w sprawie 32 samolotów 737 MAX, z przyjemnością informujemy o podpisaniu kolejnej umowy zakupu. Wierzymy, że zalety ekonomiczne i operacyjne 737 MAX będą dobrze służyć naszym klientom, którzy preferują nowoczesne i paliwooszczędne samoloty - powiedział John L. Plueger, dyrektor Generalny i prezes Air Lease Corporation.
Według producenta dzięki zwiększonej wydajności paliwowej, rodzina 737 MAX umożliwia liniom lotniczym optymalizację floty w szerokim zakresie wykonywanych lotów przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla o co najmniej 20 proc. w porównaniu z samolotami, które zastępują. Klienci ALC mogą wybierać samoloty, które są zoptymalizowane pod kątem wielu rynków w oparciu o zasięg i wielkość, a jednocześnie oferują wspólne rozwiązania dla pilotów i załogi. Wszechstronność rodziny 737 MAX pozwala liniom oferować nowe i bardziej bezpośrednie trasy dla pasażerów i sprawia, że samoloty te są bardzo popularne wśród lessorów i przewoźników na całym świecie.
- Rodzina 737 MAX już udowodniła swoją wartość w ramach we flocie samolotów wąskokadłubowych ALC, zapewniając operatorom doskonałą wydajność paliwową i elastyczność w różnych operacjach na każdym kontynencie. Dodanie kolejnych 737 MAX, pozwoli ALC odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku w miarę ożywiania się podróży lotniczych - powiedział Ihssane Mounir, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży i marketingu.
Rodzina B737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które są montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 70 firm leasingowych i linii zamówiło 4843 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2255 B737 MAX 8), to około 38 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 706 maszyn tego typu.
Warto także wspomnieć, że boeingi 737 MAX zostały uziemione w marcu 2019 r. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu 2021 r. Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. W PLL LOT powróciły one do floty w marcu ub.r. O szczegółach powrotu boeingów 737 MAX przeczytacie
w naszym raporcie ZDG TOR.