Włoski narodowy przewoźnik będący w stanie upadłości od maja 2017 roku może się pochwalić kontynuacją trendu wzrostowego. W pierwszych trzech miesiącach tego roku linie odnotowały zwiększenie ruchu pasażerskiego o 1,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Optymistyczne dane
Wynik osiągnięty w 2019 roku jest szczególnie istotny, ponieważ porównuje się go z I kw. 2018 roku, w którym ruch zwiększył się o 6,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2017 roku. Kolejną optymistyczną daną jest fakt, że marzec jest szesnastym kolejnym miesiącem poszerzania się grona klientów Alitalii.
Wzrost ruchu pasażerskiego odnotowany w 2019 wynikał w szczególności z doskonałych wyników odnotowanych w sektorze przewozów międzykontynentalnych, które zwiększyły się w omawianym okresie o 4,3 proc., licząc rok do roku.
Urosły również przychody w sektorze przewozów cargo. Alitalia na transporcie frachtu zyskała o 1,9 proc. więcej niż przed rokiem. W sumie przychody przewoźnika zwiększyły się o 2,7 proc.
Te dobre dane trzeba jednak zestawić z ogólnie katastrofalną sytuacją spółki. W styczniu 2018 roku włoskie władze zarejestrowały pożyczkę pomostową w wysokości 900 milionów euro dla przewoźnika. Termin spłaty tego zobowiązania mija z końcem czerwca tego roku. Pożyczka miała pomóc trzem komisarzom wydelegowanym przez rząd włoski w postawieniu linii na nogi. Częściowo się to udało. Obroty Alitalii w 2018 roku zwiększyły się o 3,5 proc., do 3,07 mld euro, oraz zmniejszyły się straty brutto do 120 mln euro wobec 283 mln euro za 2017 rok.
Kolejny termin na przedstawianie planu
Nadal jednak jest daleko do osiągnięcia rentowności, a termin zwrotu rządowej pożyczki zbliża się nieubłaganie. Z końcem marca minął termin, jaki dano włoskim kolejom państwowym na przedstawienie planu ratunkowego. Ferrovie dello Stato chce przejąć udziały w Alitalii, ale cały czas nie jest w stanie wywiązać się z terminów przedstawienia planu. Obecnie datą graniczną, za którą teoretycznie jest już tylko ogłoszenie likwidacji, to 21 kwietnia. Wiadomo, że wtedy nie ujrzymy harmonogramu prac naprawczych linii. Obecnie włoskie władze nie chcą się wypowiadać o kolejnym przesunięciu terminu, ale wydaje się, że takowe nastąpi. Rzymowi zależy na utrzymaniu na rynku przewoźnika, który w zeszłym roku obsłużył 21,5 mln pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.