Lufthansa Technik poinformowała, że All Nippon Airways zostały kolejną azjatycką linią, która podpisała umowę na modyfikacje z wykorzystaniem opracowanej wspólnie z BASF technologii powierzchni AeroSHARK, zmniejszającej zużycie paliwa. Linia z siedzibą w Tokio zdecydowała się zmodyfikować całą swoją flotę boeingów 777F oraz 777-300ER za pomocą tej innowacyjnej folii.
ANA, największa japońska linia lotnicza, powitała w poniedziałek (2 września) w swojej flocie pierwszego B777F wyposażonego w AeroSHARK. Ta rewolucyjna technologia jest inspirowana skórą rekina, zmniejsza opór powietrza i zwiększa wydajność paliwową. ANA jest pierwszą linią, która będzie obsługiwać zarówno pasażerskie, jak i towarowe warianty B777 z tą innowacją. Zakontraktowane do obklejenia samoloty 777F i 777-300ER będą miały prawie cały kadłub pokryty folią inspirowaną skórą rekina, co przyniesie szacunkowe roczne oszczędności w wysokości około 250 ton paliwa i 800 ton CO2 dla każdego samolotu.
Pierwszy zmodyfikowany B777F (JA771F) rozpoczął w mijającym tygodniu regularne loty towarowe na trasie Tokio-Narita - Chicago, z planami rozszerzenia technologii AeroSHARK na samolot pasażerski B777-300ER (JA796A) do wiosny przyszłego roku, zwiększając zaangażowanie ANA w inwestycje w technologie zmniejszające zużycie paliwa i emisję spalin. Samoloty otrzymują folię AeroSHARK w macierzystej bazie linii na lotnisku Tokio-Narita. Modyfikacja jest przeprowadzona pod ścisłym nadzorem Lufthansa Technik przez spółkę córkę ANA Base Maintenance Technics.
- Wprowadzenie technologii AeroSHARK w samolotach B777 stanowi znaczący kamień milowy w naszej strategii zrównoważonego rozwoju, wspierając nasz szerszy cel redukcji emisji dwutlenku węgla w całej naszej flocie. Jesteśmy dumni, że jesteśmy pierwszą linią lotniczą na świecie, która wdroży tę innowacyjną technologię zarówno w pasażerskiej, jak i towarowej wersji B777, wzmacniając nasze zaangażowanie w dostarczanie doskonałości i zmniejszanie naszego śladu węglowego - powiedział Kohei Tsuji, członek zarządu, wiceprezes oraz inżynier centrum obsługi technicznej ANA.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji
B777F potrzeba około 800 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco mniej od
B777-200ER, ale sporo mniej niż w przypadku boeinga
B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzebne było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.
- Czerpanie inspiracji z natury jest głęboko zakorzenione w japońskiej sztuce i kulturze. Dlatego też, jaka inna linia lotnicza mogłaby lepiej pasować do naszego inspirowanego naturą AeroSHARK niż ANA? Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą długotrwałą i owocną współpracę z All Nippon Airways o sprawdzone rozwiązanie zmniejszające emisję CO2. Jestem przekonany, że AeroSHARK wesprze ANA w stawaniu się coraz większą „Inspiracją Japonii” - powiedział Dennis Kohr, starszy wiceprezes Lufthansa Technik ds. sprzedaży korporacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku.
Lufthansa Technik posiada obecnie uzupełniające certyfikaty typu (STC) dla modyfikacji AeroSHARK dwóch typów boeingów 777, które są obecnie w pełnym wykorzystaniu w różnych liniach lotniczych na całym świecie. Oprócz pierwszego frachtowca ANA wyposażonego w „skórę rekina”, dwucyfrowa liczba samolotów lata już z AeroSHARK i stale rośnie. Oczekuje się, że cała flota 777 linii ANA będzie wyposażona w ten system do końca 2026 r.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.