All Nippon Airways zostaną pierwszym japońskim operatorem embraerów z rodziny E2. Linia zamówiła dziś (25 lutego) łącznie 15 samolotów E190-E2 wraz z opcją na kolejnych pięć maszyn tego typu. Oprócz tych maszyn japońska ANA Group, w celu przyszłego rozwoju floty, zamawia także airbusy A321neo i A321XLR oraz boeingi 737 MAX i B787-9. Łącznie grupa zobowiązała się do zakupu 77 samolotów (68 + 9 opcji).
W oczekiwaniu na przyszły wzrost popytu pasażerskiego, w tym silnego popytu na połączenia międzynarodowe, ANA Holdings zdecydowała się aktywnie wprowadzić zaawansowane technologicznie samoloty w celu zapewnienia zrównoważonego wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej. Zostanie to osiągnięte poprzez odnowienie floty, której proces został nieco zawieszony z powodu pandemii koronawirusa i złożenia wcześniej dodatkowych zamówień na nowe samoloty. Łączna liczba samolotów we flocie Grupy, w tym już zamówionych i tych, które zostaną zamówione, wyniesie około 320 maszyn w roku budżetowym 2030. W rezultacie tych zmian odsetek nowoczesnych samolotów wzrośnie do 91 proc., przyczyniając się do działań na rzecz ochrony środowiska i oszczędności operacyjnych.
- To zamówienie będzie katalizatorem poprawy rentowności lotów krajowych i ekspansji lotów międzynarodowych, co jest obszarem przyszłego wzrostu naszej działalności lotniczej. W pełni wykorzystamy tę okazję, aby stać się wiodącą linią lotniczą w branży o zrównoważonym wzroście - powiedział Koji Shibata, prezes i dyrektor generalny ANA Holdings.
Pierwsze zamówienie embraerów E2 w JaponiiANA Holdings zamówiło 15 embraer E190-E2 z opcją na dodatkowe pięć samolotów. Wybór E190-E2 jest częścią planu odnowy floty ANA. Ekonomia i wydajność samolotu pozwolą liniom lotniczym zwiększyć łączność w całym kraju, zapewniając jednocześnie pasażerom większą przestrzeń i komfort. Dostawy samolotów E190-E2 do ANA mają rozpocząć się w 2028 r.
Najnowsze zamówienie E-Jetów, to wypełnienie luki po
anulowanym zamówieniu 15 samolotów mitsubishi M90 (+10 opcji). Stało się to na początku 2023 r. po tym, jak producent, Mitsubishi Aircraft Corporation, zdecydował się
zamknąć program SpaceJet.
- Jesteśmy zaszczyceni, że mały wąskokadłubowy samolot E190-E2 firmy Embraer dołączy do floty ANA i z niecierpliwością czekamy na dostawę pierwszego samolotu w 2028 r. E190-E2 to najcichszy i najbardziej oszczędny samolot dostępny na rynku, którego rozmiar doskonale uzupełnia flotę większych wąskokadłubowców ANA. Ponadto kabina E2 spodoba się pasażerom ANA, ponieważ oferuje wyjątkowy komfort i przestrzeń bez środkowych siedzeń. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć samolot wzbijający się w niebo nad Japonią - powiedział Martyn Holmes, dyrektor ds. handlowych, Embraer Commercial Aviation.
E-Jety Embraera latają w Japonii od 2009 r. w liniach J-Air (regionalna linia JAL) oraz Fuji Dream Airlines (FDA). Natomiast E190-E2 ANA będą pierwszymi z nowej generacji E-Jetów latających w Japonii.
Kolejne A321neo i pierwsze A321XLR. ANA stawia także na B737 MAX i DreamlineryHolding ANA podjął także decyzję w sprawie floty większych samolotów wąskokadłubowych. Firma zamówi kolejnych 27 airbusów z rodziny A321neo, w tym pierwsze A321XLR. 14 A321neo trafi do linii ANA, natomiast 10 A321neo i trzy A321XLR do niskokosztowego przewoźnika Peach Aviation.
Ponadto przewoźnik zwiększy zamówienie na B737 MAX o osiem maszyn wraz z opcjami na cztery kolejne samoloty tego typu. W kwestii floty szerokokadłubowej floty linii ANA urośnie o 18 dodatkowych Dreamlinerów w wersji B787-9. Warto dodać, że w 2030 r. linia ANA planuje użytkować łącznie 120 Dreamlinerów i utrzyma bycie największym operatorem B787 na świecie, którego jako pierwsza (launch customer) wprowadziła na rynek w 2011 r.
Flota ANAObecnie flota All Nippon Airways składa się z 240 samolotów: 24 de havillandów Dash 8-400, 11 airbusów A320neo, czterech A321, 22 A321neo,
trzech A380, 39 boeingów B737-800, 15 B767-300ER, dwóch B767300BCF, czterech B767-300F, dwóch B777-200, dwóch B777F, ośmiu B777-200ER, pięciu B777-300, 13 B777-300ER, 34 B787-8, 44 B787-9 oraz ośmiu B787-10. W skład grupy ANA wchodzi także linia Peach Aviation, której flota to 36 airbusów: 16 A320, 17 A320neo oraz trzy A321LR.
Cała grupa obecnie oczekuje obecnie na dostawę 138 samolotów: 24 airbusów A321neo, trzech A321XLR, 15 embraerów E190-E2 (plus 5 opcji),
siedmiu de havillandów Dash 8-400 (po PLL LOT), 38 boeingów B737 MAX 8 (+4 opcje), 18 B777-9X,
dwóch B777-8F, 24 B787-9 oraz 10 B787-10.