Boeing i Allegiant Air ogłosiły w środę (5 stycznia) zamówienie na 50 odrzutowców 737 MAX z opcją na 50 dodatkowych samolotów z tej rodziny. W pierwszej umowie Boeinga z amerykańskim przewoźnikiem niskokosztowym, Allegiant wybrał dwa modele z rodziny 737 MAX: B737-7 oraz B737-8-200, które według producenta zapewnią najniższe koszty przelotu (na milę) dla samolotu wąskokadłubowego i wysoką niezawodność.
Nowe zamówienie 50 B737 MAX Allegiant podzielił na: 30 B737 MAX 7 oraz 20 B737 MAX 200 (737-8-200). Dostawy nowych samolotów są spodziewane w latach 2023-2027.
- Nasze podejście do floty zawsze było oportunistyczne, a ta ekscytująca transakcja z Boeingiem nie jest wyjątkiem. Podczas gdy sedno naszej strategii nadal skupia się na wcześniej posiadanych samolotach, wprowadzenie do 100 samolotów 737 pochodzących bezpośrednio od producenta przyniesie wiele korzyści w przyszłości - w tym elastyczność w zakresie zwiększania zdolności przewozowych i wycofywania samolotów z eksploatacji, znaczące korzyści dla środowiska oraz nowoczesną konfigurację i cechy kabiny, które docenią nasi klienci - powiedział Maurice J. Gallagher, Jr, prezes i dyrektor generalny Allegiant Air.
Dzięki jednolitości i zwiększonej wydajności paliwowej, rodzina 737 MAX umożliwia liniom lotniczym optymalizację floty w szerokim zakresie misji. Model 737-7 zapewnia niskie koszty operacyjne, które umożliwiają przewoźnikom otwieranie nowych tras przy mniejszym ryzyku ekonomicznym, a większy 737-8-200 oferuje dodatkowy potencjał przychodów i jest odpowiedni do ekspansji na rynku niskokosztowym. W porównaniu z obecną flotą Allegiant, nowe modele 737 zmniejszą zużycie paliwa i emisję CO2 o 20 proc.
Flota AllegiantObecna flota linii Allegiant Air składa się ze 121 airbusów: 35 maszyn A319 oraz 86 większych A320. Linia oczekuje obecnie na odbiór 60 samolotów: 10 używanych airbusów A320 oraz 50 B737 MAX: 30 B737 MAX 7 oraz 20 B737 MAX 200.
Rodzina B737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które są montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 70 firm leasingowych i linii zamówiło 4703 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2155 B737 MAX 8), to około 38 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 581 maszyn tego typu.
Warto także wspomnieć, że boeingi 737 MAX zostały uziemione w marcu 2019 r. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu 2021 r. Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. W PLL LOT powróciły one do floty w marcu ub.r. O szczegółach powrotu boeingów 737 MAX przeczytacie
w naszym raporcie ZDG TOR.