Aby skuteczniej chronić środowisko i przeciwdziałać niekorzystnym zmianom klimatu, należy ograniczyć uruchamianie połączeń lotniczych konkurujących bezpośrednio z koleją. Powinno się stosować tę zasadę nie tylko na trasach krajowych, ale i między państwami europejskimi – przekonuje stowarzyszenie pasażerskich niezależnych przewoźników kolejowych AllRail.
Nawiązując do niedawnej decyzji władz Francji (
zakaz organizowania połączeń lotniczych na trasach krajowych, w których czas dojazdu pociągiem nie przekracza 2,5 godziny), AllRail domaga się rozszerzenia tej zasady. – Nie wszystkie krajowe połączenia kolei dużych prędkości mieszczą się w granicach 2,5 godziny – zwraca uwagę organizacja, postulując podwyższenie progu. Jako przykład podaje połączenia TGV z Paryża do Marsylii (3 godziny) oraz do Montpellier (3 godziny 25 minut).
Rozszerzenie zakazu konkurencji z koleją?
Zdaniem ekspertów AllRail warto rozważyć też wprowadzenie tej samej zasady w europejskich relacjach międzynarodowych. – Komisja Europejska zamierza do 2050 r. zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o co najmniej 55% w stosunku do poziomu z roku 1990. Skoro utworzono właśnie Jednolity Europejski Obszar Kolejowy, proponujemy podniesienie progu do 4 godzin, a następnie objęcie nim także tras międzynarodowych – czytamy w stanowisku organizacji. Trasy, z których takie rozwiązanie wyeliminowałoby lotniczą konkurencję dla kolei, to np. Wiedeń – Monachium czy Londyn – Amsterdam (choć w tym drugim przypadku potencjalnych trudności może nastręczać wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej).
Trzecią sferą, w której ograniczenie lotów powinno znaleźć zastosowanie, są – według stanowiska organizacji – połączenia nocne. AllRail proponuje, by za takie uznać loty startujące po godzinie 16.30 i lądujące przed 9.30 następnego dnia. W takim wypadku miałoby nie być ściśle określonego progu, jeśli chodzi o czas podróży. Jedynym warunkiem uzasadniającym likwidację miałoby być istnienie odpowiednika kolejowego, łączącego dokładnie te same miejscowości.
Przyspieszenie celów klimatycznych
W ocenie AllRail wprowadzenie takich regulacji pozwoliłoby przyspieszyć osiąganie celów klimatycznych Nowego Zielnego Ładu. Pozytywną konsekwencją byłby też wzrost udziału kolei w rynku transportu pasażerskiego. – Francja wykonała dobry pierwszy krok. Teraz inne państwa europejskie powinny wykorzystać okazję i działać w sposób jeszcze bardziej ambitny – komentuje prezes stowarzyszenia dr Erich Forster.
AllRail.EU to europejskie stowarzyszenie niezależnych pasażerskich przewoźników kolejowych. Organizacja sprzeciwia się faworyzowaniu dominujących operatorów państwowych i opowiada się za silną konkurencją wewnątrzgałęziową, która – zdaniem jej ekspertów – przyczynia się do wzrostu całego rynku przewozów.