Fokker F100 linii Bek Air o rejestracji UP-F1007 wykonujący lot Z92100 z lotniska Ałmaty do Nur Sułtanu (daw. Astana) z 93 pasażerami i pięcioma osobami w załodze, rozbił się tuż po starcie. Na szczęście większość osób z samolotu przeżyło wypadek.
Samolot wystartował z drogi startowej o oznaczeniu 05R (prawy) lotniska Ałmaty o 07:21 czasu lokalnego, ale wkrótce potem utracił wysokość, uderzył w ziemię, przedarł się przez betonową ścianę, ogrodzenie i uderzył w budynek. Szczęśliwie dla pasażerów i załogi nie wybuchł pożar. Wstępne dane mówiły, że 66 osób zostało przewiezionych do kilku szpitali z częściowymi lub bardzo dużymi obrażeniami, 12 osób (w tym jeden z pierwszych ocalałych) zginęło, a 12 osób pozostaje nadal pod opieką szpitalną, 74 osoby przeżyły bez obrażeń lub z niewielkimi obrażeniami.
Natomiast Kazachstański Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że certyfikat przewoźnika lotniczego Bek Air został zawieszony ze skutkiem natychmiastowym 27 grudnia 2019 r. Samolot, który się rozbił, wszedł do służby 8 kwietnia 1996 r., jego certyfikat zdatności do lotu został odnowiony 22 maja 2019 r. Samolot przewoził 93 pasażerów i 5 członków załogi. Według danych kazachskiego ULC kapitan miał 58 lat, pierwszy oficer 54 lata, obaj piloci posiadali licencje ATPL i po kilka tysięcy wylatanych godzin. Do tej pory są potwierdzone informacje o 12 osobach, które zmarły w wyniku wypadku (8 osób dorosłych, 4 dzieci), a kolejne 12 osób nadal pozostaje pod opieką szpitalną.
Wicepremier Kazachstanu poinformował o wstępnych wynikach komisji śledczej sugerujących, że samolot uderzył dwukrotnie ogonową częścią kadłuba w powierzchnię drogi startowej w odległości 300-400 metrów między nimi. Na końcu drogi startowej samolot skręcił ostro w prawo, a podwozie zostało wtedy już schowane. Warunki na pasie startowym były jednak idealne, dlatego komisja zbada czy nie wystąpił błąd ludzki lub usterka techniczna. Władze poinformowały, że odzyskano rejestratory danych lotu i rozmów w kokpicie. Linia lotnicza poinformowała także, że kapitan tego rejsu zmarł, a pierwszy oficer jest w szpitalu z poważnymi obrażeniami. Prezydent Kazachstanu przekazał kondolencje rodzinom i krewnym poległych w katastrofie.
Bek Air to linia lotnicza w Kazachstanie założona w 1999 r. jako operator odrzutowców biznesowych. Z biegiem lat przewoźnik rozpoczął oferować rejsy regularne. W 2008 r. Bek Air nabył akcje spółki Airport Oral Ak Zhol, która jest obecnie główną bazą przewoźnika. Flota linii składa się z 11 samolotów: jednego airbusa A340-300 oraz 10 fokkerów F100.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.