Stowarzyszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (The Association of Asia Pacific Airlines - AAPA) ogłosiło w poniedziałek, 13 września, zobowiązanie do osiągnięcia poziomu pełnej neutralności środowiskowej do 2050 r. Nowy, ambitny cel zastąpił wcześniej przyjęte zobowiązanie zredukowanie do tego samego roku poziomu emisji o połowę.
Stowarzyszenie AAPA w pełni przyjęło podjęte do tej pory zobowiązania branży, będąc liderem wśród globalnych sektorów w przyjmowaniu wszechstronnych planów działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Działania te obejmują poprawę efektywności paliwowej o 1,5 proc., stabilizowanie poziomu netto emisji dwutlenku węgla poprzez wzrost neutralny węglowo, jak również przyjęcie nowego, ambitniejszego długofalowego celu osiągnięcia zerowego poziomu netto emisji CO2 do 2050 r., czytamy w komunikacie AAPA.
AAPA widzi przyszłość w odnawialnych paliwach lotniczychBy osiągnąć cel neutralności środowiskowej, potrzebna jest współpraca wielu podmiotów, takich jak rządów, agencji kontroli przestrzeni powietrznej, dostawców paliw czy producentów jednostek napędowych lub samolotów, zauważa AAPA. W sferze działań, konieczne jest usprawnienie dostępnych technologii, wprowadzenie usprawnień operacyjnych oraz poprawa dostępności odnawialnych paliw lotniczych (SAF). Stowarzyszenie podkreśla również znaczenie obowiązywania schematu Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA).
Bardzo ważnym elementem pozwalającym na obniżenie emisji przez branżę w lotach komercyjnych będą odnawialne paliwa lotnicze (SAF), które do 2050 r. prawie całkowicie zastąpią kerozynę pozyskiwaną z ropy naftowej. W drodze ku temu, by obrót SAF odbywał się na warunkach komercyjnych, potrzebne jest wsparcie rządów oraz innych podmiotów poprzez badanie i rozwój (R&D), subsydia, program zachęt, jak również przeznaczenie środków finansowych na ich wdrażanie i dystrybucję. Branża będzie potrzebować znacznej ilości SAF, gdyż obecnie 80 proc. emisji generowanych jest na lotach o długości powyżej 1,5 tys. km, które nie mogą być obsługiwane przez samoloty napędzane alternatywnymi źródłami energii, takimi jak elektryczność czy ogniwa wodorowe.
– Na Region Azji Pacyfiku będzie przypadać około 40 proc. globalnego popytu na SAF, jednak wciąż brakuje zakładów produkcyjnych oraz sieci dystrybucji tego surowca. Kluczowym działaniem będzie zaangażowanie środków na przekształcanie materiałów do produkcji, takich jak odpadów miejskich czy rolnych, oleju wykorzystanego do produkcji żywności oraz innej biomasy do wytwarzania SAF. Zrównoważony rozwój jest wyzwaniem o charakterze globalnym, które wymaga również globalnego rozwiązania. Musimy się wspólnie upewnić, że ciężar ograniczenia emisji jest rozłożony sprawiedliwie, pozwalając branży lotniczej wyjść z kryzysu – powiedział Subhas Menon, dyrektor generalny AAPA.
Zapowiedź nowych celów dla całej branży?Przyjęcie nowych, ambitniejszych celów środowiskowych przez branżę lotniczą w Azji, która do tej pory
nie była postrzegana w roli lidera działań proekologicznych, jest mocnym sygnałem dla całej branży lotniczej na świecie oraz pozwala oczekiwać, iż również Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) zdecyduje się na aktualizację swoich zadań na rzecz neutralności środowiskowej. Sugestie, że tak się stanie przedstawił sam szef Zrzeszenia
podczas lipcowego spotkania z prasą.
- Dostrzegamy, iż istnieje konieczność zrewidowania naszych celów. Zamierzamy przedstawić propozycję na naszym corocznym zjeździe generalnym (AGM), który odbędzie się w Bostonie od 3 do 5 października. Poczekajmy na AGM, wtedy IATA przedstawi swoje nowe cele - zapowiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA odpowiadając na pytanie dziennikarki The National News.