Linie lotnicze American Airlines ogłosiły swoją inwestycję w firmę ZeroAvia, pioniera w dziedzinie bezemisyjnego, wodorowo-elektrycznego lotnictwa. Przewoźnik z Teksasu dzięki Memorandum of Understanding (MoU) zagwarantował sobie również możliwość zamówienia do 100 silników, które posłużą odrzutowcom obsługującym regionalne połączenia.
– Nasza inwestycja w rozwijającą się technologię silników wodorowo-elektrycznych ZeroAvia może odegrać kluczową rolę w przyszłości zrównoważonego lotnictwa – powiedział Derek Kerr, dyrektor finansowy American Airlines. – Cieszymy się, że możemy przyczynić się do rozwoju tej branży i nie możemy się doczekać efektów badań, w jaki sposób te silniki mogą wspierać przyszłość naszych linii lotniczych – dodał Kerr.
Firma ZeroAvia jest już bardzo zaawansowana w planach certyfikacji swojego układu napędowego ZA600 o mocy 600 kW dla mniejszych samolotów o liczbie miejsc 10-20, których wprowadzenie do eksploatacji planowane jest na rok 2024. Równolegle firma pracuje nad ZA2000, modułowym układem napędowym o mocy 2-5 MW, który do 2026 roku ma obsługiwać turbośmigłowce z 40-80 miejscami. Układ napędowy ZA2000RJ rozszerzy tę technologię, umożliwiając pasażerom latanie regionalnymi odrzutowcami o zerowej emisji już pod koniec bieżącej dekady. Więcej o tym pisaliśmy już w
TYM TEKŚCIE.
– Wsparcie ze strony największych na świecie linii lotniczych jest mocnym wyznacznikiem postępu, jaki robimy w rozwoju wodorowo-elektrycznych bezemisyjnych lotów – podkreślił założyciel i prezes ZeroAvia Val Miftakhov. – Koncentrujemy się na zapewnianiu zrównoważonych podróży i cieszymy się, że American Airlnes postrzega w swojej wizji firmę ZeroAvia jako część przyszłości lotnictwa – podsumował Miftakhov.
Inwestycja American Airlines jest dowodem dążenia do osiągnięcia agresywnych celów klimatycznych, w tym zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Wysiłki największych na świecie pod względem floty linii lotniczych na rzecz zrównoważonego rozwoju obejmują również uzyskanie pierwszej w branży partii zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) z certyfikatem CORSIA od Neste, a także osiągnięcie porozumienia w sprawie zakupu 500 mln galonów SAF w ciągu pięciu lat od Gevo, największego do tej pory zobowiązania dotyczącego SAF w Stanach Zjednoczonych.