Wciąż nie jest do końca jasne, kiedy linie American Airlines otrzymają lub uruchomią loty swoim pierwszym airbusem A321XLR - wąskokadłubowym odrzutowcem, który zapewni linii American (i ich konkurentom) nową elastyczność m.in. w lotach do Europy. O A321XLR w Hamburgu podczas Aircraft Interiors Expo mówiła Kimberly Cisek, wiceprezes American Airlines ds. obsługi klienta.
Już teraz przewoźnik z Fort Worth sygnalizuje jednak, w jaki sposób planuje najpierw wdrożyć nowy samolot, który będzie wyposażony w nową klasę biznes tzw. Flagship suites oraz ekonomiczną premium. Po dostarczeniu i przygotowaniu do wdrożenia do floty, American planuje latać nowym odrzutowcem na trasach „transkontynentalnych premium”, powiedział w tym tygodniu wysoki rangą przedstawiciel przewoźnika.
American opublikował również najlepsze zdjęcia wnętrza kabiny, jakie do tej pory widzieliśmy. Znajdują się w niej nowe prywatne apartamenty z miejscami do leżenia, kabina ekonomiczna premium i ekrany 4K w całej głównej kabinie. Pierwszy samolot trafi do amerykańskiej linii w IV kwartale tego roku.
Początek lotów transkontynentalnych
Obecnie American lata swoim popularnym samolotem A321T (A321 z kilkoma klasami podróży) na najważniejszych trasach transkontynentalnych, w tym z międzynarodowego lotniska im. Johna F. Kennedy'ego (JFK) w Nowym Jorku na lotnisko w San Francisco (SFO) i Los Angeles (LAX), a także między LAX a lotniskiem w Bostonie (BOS). Ten elegancki, wąskokadłubowy Airbus z czterema kabinami oferuje klasę Flagship First i Business, a także klasę ekonomiczną premium oraz ekonomiczną.
Jak jednak informował w ostatnich latach portal TPG, linie American planują ostatecznie wycofać z oferty samoloty A321T (wraz z klasą Flagship First w tych samolotach oraz w większych boeingach B777-300ER).
Wychodzimy z A321T, wprowadzamy XLR
Zgodnie z oczekiwaniami, samoloty A321T zostaną zastąpione maszynami klasy premium. Według Kimberly Cisek, wiceprezes American ds. obsługi klienta, American planuje wprowadzać nowe samoloty A321XLR w miarę wycofywania A321T.
- Zaczniemy przekształcać A321T w A321XLR. Prawdopodobnie będzie to jedna z pierwszych tras obsługiwanych przez ten samolot, czyli nasza trasa tranzytowa, gdy zaczniemy wycofywać A321T - wyjaśniła Cisek podczas wystąpienia na targach Aircraft Interiors Expo 2024 w Hamburgu.
Jednak w dłuższej perspektywie American - i inni przewoźnicy - mają również dalekodystansowe wizje dla tego odrzutowca.
Samolot zmieniający zasady gry
Dzięki zasięgowi wynoszącemu 4 700 mil morskich (8 797 km), którym chwali się Airbus, oszczędność paliwa odrzutowca sprawia, że jest on kandydatem do obsługi tras międzynarodowych - w tym lotów transatlantyckich między częścią Stanów Zjednoczonych a Europą. To kusząca perspektywa dla linii lotniczych i potencjalnie także dla podróżnych.
- Spodziewamy się, że wraz z wejściem do użytku tych nowych samolotów dalekiego zasięgu pojawi się kilka interesujących rozwiązań - powiedział w środę w Hamburgu analityk branżowy Max Kingsley-Jones z firmy konsultingowej Ascend by Cirium.
Nadchodzą nowe trasy
Podobne opcje mogą być rozważane w American - choć Cisek szybko odrzuciła pytania dotyczące konkretnych planów dotyczących siatki połączeń.
- A321XLR wesprze naszą sieć, pozwalając nam latać tam, gdzie wcześniej nie lataliśmy samolotami szerokokadłubowymi - powiedział Cisek we wtorek w Niemczech. - Będziemy w stanie nie tylko rozszerzyć trasy sezonowe na trasy całoroczne, ale także latać do nowych, popularnych miejsc docelowych, których wcześniej nie byliśmy w stanie obsługiwać samolotem szerokokadłubowym.
Wnętrze samolotu A321XLR linii American
W ramach briefingu prasowego Cisek podzieliła się zdjęciami nowego, eleganckiego wnętrza A321XLR, które są znacznie bardziej szczegółowe niż to, co TPG udostępniło w 2022 r. po tym, jak linia lotnicza po raz pierwszy opublikowała grafiki przedstawiające wnętrza samolotu.
Oczekuje się, że samolot będzie oferował 20 nowych apartamentów Flagship. Każdy z nich będzie miał przesuwane drzwi zapewniające prywatność, co będzie pierwszym tego typu rozwiązaniem w ofercie American. Udostępnione przez American grafiki wyraźnie pokazują płaskie łóżka, wysokiej jakości ekrany rozrywkowe, bezprzewodowe ładowanie urządzeń osobistych i schowek, który może służyć jako szafka nocna.
Na pokładzie znajdzie się także około 12 foteli klasy ekonomicznej premium z zagłówkami, podnóżkami i kieszenią do bezprzewodowego ładowania telefonu. Marka American będzie widoczna w całej kabinie, w tym na każdym zagłówku. W głównej kabinie pasażerowie znajdą ekrany 4K i fotele z nowym, jaśniejszym niebieskim pokryciem.
Ogólną atmosferę panującą w A321XLR można poznać po mock-upie kabiny, którą Airbus zaprezentował w Hamburgu. Jest ona wyposażony w charakterystyczną kabinę „Airspace”, choć konkretne elementy (takie jak fotele i branding) będą unikalne dla American.
- Wnieśliśmy doświadczenie samolotów szerokokadłubowych do samolotów wąskokadłubowych. Nasze flagowe doświadczenie pomogło nam wpłynąć na to, jak zaprojektowaliśmy cały nasz produkt pokładowy - powiedziała przedstawicielka American Airlines.
Kiedy samoloty A321XLR zaczną latać we flocie American?
Pozostaje oczywiście pytanie, kiedy te odrzutowce zaczną latać z pasażerami? American m.in. opóźnił także wprowadzenie swoich flagowych apartamentów w nowych boeingach 787 Dreamliner z powodu opóźnień w produkcji. - Jest trochę za wcześnie, aby dzielić się datami. Współpracujemy z Airbusem, a także z naszymi dostawcami i wkrótce podamy datę - powiedziała Cisek o XLR.
Warto także dodać, że American Airlines już w latach 2018-2020 planowały inaugurację tras z Filadelfii do Bolonii, Budapesztu, Berlina, Dubrownika, Lizbony i Pragi, a także, co istotniejsze z punktu widzenia polskiego pasażera, z Chicago do stolic Czech, Węgier oraz do Krakowa. Ambitne cele pokrzyżowała pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, ale dzięki A321XLR takie możliwości otwierają się ponownie. Czy A321XLR pomoże w otwarciu połączenia do Krakowa? Jak spekulował w 2023 r. serwis "Simple Flying" wąskokadłubowy odrzutowiec dalekiego zasięgu obsłuży
głównie trasy do Europy i może pojawić się nawet w Krakowie.
Rodzina A320neo
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie zostało również przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7408 km). Więcej na temat A321XLR można przeczytać w artykule "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?".
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 450 maszyn z rodziny A320neo: 62 A319neo, 4 131 A320neo, 6 257 A321neo, co daje około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 279 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 952 A320neo oraz 1 310 A321neo.