Linie lotnicze American Airlines zwiększyły prawie dziewięciokrotnie swoją rentowność w okresie od drugiego do trzeciego kwartału bieżącego roku - poinformowano w oficjalnym komunikacie.
Największy przewoźnik Stanów Zjednoczonych odnotował od lipca do końca września zysk w wysokości 169 mln dolarów. Dla porównania w trzecim kwartale ubiegłego roku poniósł stratę na poziomie 2,4 mld dolarów. Z kolei w drugim kwartale bieżącego roku wypracował zysk w wysokości 19 mln euro.
8,4 mld dolarów kosztów operacyjnychPrzychody operacyjne American Airlines w trzecim kwartale 2021 roku osiągnęły poziom prawie 9 mld dolarów z czego 8 mld pochodziło od pasażerów. Prowadzenie tak dużych linii lotniczych nie jest jednak oczywiście tanie, dlatego zysk stanowił tylko dwa proc. przychodów. Całkowite koszty operacyjne pochłonęły niemal 8,4 mld dolarów.
Wydatki
przewoźnika z Teksasu na personel osiągnęły poziom 3 mld dolarów. Koszty paliwa lotniczego wyniosły w ciągu minionych trzech miesięcy nieznacznie ponad 1,95 mld dolarów. Opłaty za lądowania oraz leasing, konserwacje i utrzymanie samolotów pochłonęły 1,6 mld dolarów.
American Airlines w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku przewiozły znacznie więcej pasażerów, co jest istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost rentowności. Wskaźnik wypełnienia samolotów osiągnął poziom 78,8 proc. Przed rokiem był o prawie 20 proc. niższy i wyniósł 58,9 proc. Oferowanie wzrosło o 98,6 proc.
Wyższe rachunki za paliwoPrzewoźnik z Teksasu zużył w trzecim kwartale bieżącego roku 941 mln galonów paliwa. Dla porównania w tym samym okresie poprzedniego roku potrzebował 499 mln galonów. Rachunek za paliwo wzrósł jednak o ponad 200 proc. To efekt znacznie wyższej ceny na przestrzeni dwunastu miesięcy. Przed rokiem, gdy była ograniczona liczba lotów, płacono 1,23 dolara za galon. Teraz cena paliwa wzrosła o 69,2 proc. Każdy galon kosztuje już 2,07 dolara.
- Chociaż pojawienie się wariantu delta wirusa COVID-19 opóźniło proces odzyskiwania przychodów, to jednak nie zatrzymało naszego progresu. Jesteśmy niezwykle dumni z ciężkiej pracy całego zespołu. Dzięki podjętym przez nas działaniom w zakresie uproszczenia sieci, kosztów i floty jesteśmy przekonani, że
American Airlines są na dobrej pozycji w momencie globalnego ożywienia - podsumował Doug Parker, prezes największego przewoźnika USA.