Związki zawodowe reprezentujące amerykańskich pilotów wezwały rząd USA do odrzucenia planów Wizz Aira dotyczących uruchomienia lotów cargo do Stanów Zjednoczonych. Powodem są obawy o antyzwiązkowe tendencje taniego przewoźnika.
Różne związki zawodowe pilotów w Stanach Zjednoczonych wyraziły obawy Departamentowi Transportu Stanów Zjednoczonych (DOT) dotyczące Wizz Aira. Europejski tani przewoźnik stara się o zgodę na wykonywanie czarterowych lotów frachtowych do USA.
Wizz Air pod ostrzałem związków zawodowychW ciągu ostatniego tygodnia cztery oddzielne związki złożyły wnioski w DOT, wzywając regulatora do odrzucenia wniosku Wizz Air o wydanie zezwolenia na wykonywanie lotów do USA przez zagranicznego przewoźnika lotniczego. Pierwszym z nich było Stowarzyszenie Pilotów Southwest Airlines (SWAPA). SWAPA zwróciło uwagę na obawy związane z brakiem opisu usług Wizz Aira. Obejmuje to plany miast, częstotliwości i potencjalne harmonogramy. Jednak jednym z największych problemów wyrażanych przez związek jest praktyka pracy Wizz Aira, która, jak twierdzi SWAPA, zawiera sprzeciw wobec uzwiązkowienia się. Przedstawiciele uważają, że takie praktyki podważają standardy pracy, wynikające z umowy transportowej USA-UE.
Podobne obawy zgłosiło Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (ALPA). Związek ten wyraził obawy, że Wizz Air atakuje pracowników, którzy mogą odmówić lotów w godzinach nadliczbowych lub kiedy zachorują. ALPA ma obawy dotyczące sposobu, w jaki Wizz Air traktuje pilotów kontraktowych zatrudnionych na podstawie indywidualnych umów o pracę, które umożliwiają linii lotniczej zatrudnianie pilotów za niższe pensje. Jest to dodatek do długich przykładów antyzwiązkowych zachowań linii lotniczych według ALPA. Stowarzyszenie pilotów alianckich, które reprezentuje pilotów American Airlines, również przyłączyło się do sprzeciwu i zgłosiło potencjalne obawy dotyczące wpływu na sytuację linii lotniczych American Airlines.
Ze świata cargo, Niezależne Stowarzyszenie Pilotów (IPA), reprezentujące pilotów firmy UPS, również sprzeciwiło się działaniom Wizz Air. Oprócz obaw antyzwiązkowych, obawy wzbudziła również antyzwiązkowa polityka Wizz Aira, które szkodzi bezpieczeństwu lotów. Inne związki również zwróciły uwagę na doniesienia o nieprzestrzeganiu przez Wizz Air zasad bezpieczeństwa pracy pilotów, wskazując, że węgierski przewoźnik zachęca pilotów do latania poza maksymalnym czasem pracy.
Wizz Air stoi przed wyzwaniami związanymi ze stanowiskiem związkowym Linie lotnicze z Węgier niedawno przeszły kontrolę dotyczącą praktyk pracowniczych. W kwietniu 2021 roku szef operacji lotniczych Wizz Air odszedł po kontrowersyjnych komentarzach, które nazywały niektórych pilotów „złymi jabłkami” i wezwał do ich zwolnienia. Następnie, w grudniu, agencja Reutera poinformowała, że inwestorzy również zgłaszali obawy, że przewoźnik jest antyzwiązkowy. Niedawno duński fundusz emerytalny AkademikerPension sprzedał swoje udziały w Wizz Air z powodu obaw związanych z praktyką pracy.
Spore kontrowersje pojawiły się po wywiadzie, którego dyrektor generalny Wizz Air, József Varadi, udzielił aeroTELEGRAPH w 2020 r., stwierdzając, że związki zawodowe „niszczą biznes” oraz o tym, w jaki sposób linie lotnicze omijają związki i nie dopuszczają ich do działania. Później, w tym samym roku, Wizz Air przyglądał się swojej działalności w Norwegii i pracował nad rozwianiem obaw wyrażanych przed norweskie władze, że linie są antyzwiązkowe.
Amerykańskie cele Wizz AiraWizz Air nie zamierza oferować swoich tanich usług pasażerskich przez Atlantyk. Linie złożyły jednak wniosek, aby otrzymać upoważnienie do prowadzenia komercyjnych operacji czarterowych cargo do i ze Stanów Zjednoczonych. Niewiele więcej wiadomo o tym, dokąd linie lotnicze chciałyby latać. Więcej o tym informowaliśmy w
TYM TEKŚCIE.