Kilka dni temu na stołecznym lotnisku im. F. Chopina gościł An-124. Samolot zabrał na pokład wyprodukowane przez Toruńskie Zakładu Urządzeń Okrętowych elementy budowanej w Korei Płd. jednostki. Za załadunek odpowiadał LS Airport Services.
An-124 Rusłan wylądował w Polsce 9 lipca o godzinie 8:56 i został ustawiony na stanowisku 65, gdzie pod nadzorem pracowników LS Airport Services dostarczony został ładunek i przeprowadzone zostały wszystkie formalności celne związane z wysyłką oraz kontrolą bezpieczeństwa.
Wyprodukowane w Toruńskich Zakładach Urządzeń Okrętowych elementy budowanego w Korei Płd. okrętu dotarły do Warszawy i LS Cargo Terminal w nocy z soboty na niedzielę na trzech samochodach ciężarowych. Wśród przewożonych elementów znalazły się m.in. dolne i górne drzwi dziobowe wraz z oprzyrządowaniem o wadze 12,9 ton każde oraz zwijacz cylindryczny o wadze przekraczającej 20 ton. Cała przesyłka składała się z dziewięciu elementów o masie 66,2 ton – zostały one wprowadzone bezpośrednio pod samolot, gdzie załoga statku powietrznego rozpoczęła załadunek, wprowadzając poszczególne elementy na pokład za pomocą dwóch dziesięciotonowych suwnic, w które wyposażony jest Rusłan.
Załadunek trwał cztery godziny i wieczorem o 23 An-124 o rejestracji UR82009 odleciał do Korei Południowej. Po drodze, ze względu na ograniczony zasięg, samolot miał międzylądowanie techniczne na lotnisku w Ałmaty.
Toruńskie Zakłady Urządzeń Okrętowych działają od roku 1905, kiedy to władze miasta uruchomiły warsztaty remontowe dla małych rzecznych jednostek pływających. W latach 60. i 70. firma rozpoczęła projektowanie i produkcję urządzeń pokładowych. Pomimo pogarszającej się sytuacji w przemyśle stoczniowym, zakładom udało utrzymać się na rynku.
Rusłan to czterosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Antonowa na początku lat 80. ubiegłego wieku i oficjalnie zaprezentowana w połowie tamtej dekady podczas paryskiego Air Show. An-124 Rusłan był wówczas największym samolotem transportowym na świecie.
Ostatnio ukraiński producent samolotu – Zakład Lotniczy Antonow (ZLA) – zapowiedział, że przed końcem 2019 roku
wznowi produkcję Rusłana już bez korzystania z
rosyjskich komponentów. Plan Antonowa dotyczący wznowienia produkcji An-124 został ogłoszony przez Siergieja Omleczenko, pierwszego zastępcy dyrektora generalnego państwowego konsorcjum zbrojeniowego Ukroboronprom, w skład którego wchodzi między innymi ZLA. Ostatnio jedna z tych ogromnych maszyn została zniszczona w czasie walk na lotnisku w Trypolisie.