Antonow An-124 rosyjskich frachtowych linii lotniczych Wołga-Dniepr w dalszym ciągu jest uziemiony i stoi zaparkowany na płycie postojowej na lotnisku Pearson w Toronto. Lotnisko każdy dzień postoju szacuje na tysiąc dolarów. Do tej pory rachunek za postój wynosi ponad 100 tys. dolarów. Rzecznik lotniska nie potwierdził, czy do tej pory uiszczono jakiekolwiek opłaty parkingowe.
Samolot nie może wystartować od 27 lutego po tym, jak kanadyjski minister transportu, Omar Alghabra, ogłosił zamknięcie kanadyjskiej przestrzeni powietrznej dla wszystkich rosyjskich samolotów. Blokada nieba północnoamerykańskiego państwa jest spowodowana atakiem zbrojnym Rosji na Ukrainę.
Standardowe stawki za parkowanie samolotów na lotnisku Toronto-Pearson wynoszą 1065,60 dolarów amerykańskich za dobę, co daje 0,74 dolara za minutę.
Antonow An-124 rosyjskiego przewoźnika czeka na wydanie pozwolenia na odlot z Kanady od 27 lutego. Aktualnie opłata za parkowanie Antonowa An-124 wynosi 102 298 dolarów i nie ma jasnych wskazówek, kiedy samolot może zostać dopuszczony do startu.
Władze w Kanadzie nalegały, aby zakaz przestrzeni powietrznej utrzymał się w dającej się przewidzieć przyszłości. – Samolot nie może odlecieć z kanadyjskiej terytorialnej przestrzeni powietrznej, ponieważ byłoby to naruszeniem NOTAM-u. Ten ostatni pozostaje na swoim miejscu i nie ma obecnie planów wprowadzania poprawek lub zmian – powiedział Hicham Ayoun, rzecznik Ministerstwa Transportu Kanady.
Ayoun dodał, że An-124 jest obecnie jedynym samolotem objętym federalnym zakazem wlotu i przebywania w Kanadzie rosyjskich samolotów. Restrykcja dotyczy samolotów będących własnością lub zarejestrowanych w Rosji, a także samolotów „wyczarterowanych, wydzierżawionych, eksploatowanych lub w inny sposób kontrolowanych” przez osobę powiązaną z Federacją Rosyjską lub rosyjską korporację czy prywatny podmiot.
An-124 dostarczał testy na COVIDWiększość latających wciąż An-124 jest własnością rosyjskiego giganta towarowego Wołga-Dniepr, którego siedziba mieści się w Uljanowsku w Rosji. Antonow An-124, który wylądował w Toronto w niedzielę, 27 lutego, przewoził zaopatrzenie medyczne zamówione przez kanadyjski rząd.
Samolot dostarczający szybkie testy na koronawirusa, zamówione z Chin przez rząd z Ottawy, wylądował w sobotę 27 lutego o godzinie 7:00 czasu lokalnego. An-124 o numerze rejestracyjnym RA-82078, realizujący lot o numerze VI5854, wystartował z nieujawnionego lotniska w Chinach, zatrzymując się na tankowanie w Chabarowsku na dalekim wschodzie Rosji oraz w Anchorage na Alasce, przed przylotem do Toronto.
W marcu linie lotnicze Wołga-Dniepr ujawniły, że pracują nad rozwiązaniem, które pozwoli odzyskać samolot, ale to najwyraźniej nie doszło do skutku. Rzecznik lotniska Toronto-Pearson potwierdził, że samolot jest przechowywany w „bezpiecznej lokalizacji” i nie skomentował, czy do tej pory uiszczono jakiekolwiek opłaty parkingowe.
Wołga-Dniepr RA-82078Frachtowiec, o którym mowa, to 26-letni Antonow An-124, zarejestrowany jako RA- 82078. Maszyna została dostarczona rosyjskiemu przewoźnikowi w 1996 roku i jest jedną z dwunastu An-124 we flocie Wołgi-Dniepr. Dane z FlightRadar24 pokazują, że RA-82078 został ponownie włączony do służby około tydzień wcześniej, zanim został zatrzymany w Kanadzie. Gigant cargo przez pięć miesięcy był wyłączony z eksploatacji zanim powrócił do działalności 21 lutego.