Dzisiaj kilka minut przed 10:00 na stołecznym lotnisku im. F. Chopina wylądował An-225 – największy samolot transportowy świata. Na jego pokładzie znalazł się sprzęt medyczny niezbędny do walki z koronawirusem zakupiony przez państwowy KGHM i Lotos.
Antonow 225, największy transportowy samolot świata, przywiózł do Polski niezbędne środki do walki z koronawirusem. Na wypełnionym po brzegi pokładzie znalazło się 7 milionów maseczek typu P2, kilkaset tysięcy kombinezonów ochronnych i kilkaset tysięcy przyłbic. Transport na zlecenie KPRM przygotowały spółki KGHM Polska Miedź i Lotos.
Transportowy Antonow An-225 Mrija (Marzenie) jest jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie. Ukończona została tylko jedna sztuka maszyny. Po raz pierwszy została oblatana w 1988 r. Pierwotnie miała służyć do przenoszenia wahadłowca Buran, ale po upadku ZSRR i zawieszeniu tego projektu, jest wykorzystywana przez ukraińskie Antonov Airlines do przewożenia ponadgabarytowych ładunków. Samolot napędzany jest sześcioma silnikami ZMKB Iwczenko-Progress D-18. Jego maksymalna masa startowa to 640 ton – tj. ok dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320.
Mrija ma 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł to 88,4 m. Sama ładownia ma długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km, a przy maksymalnym obciążeniu 4,5 tys. km. Obsługiwany jest przez załogę składającą się z 6 osób. Do tej pory maszyna dwa razy gościła w Polsce – w roku 2003 i 2005, ale nie była wtedy w Warszawie.
Lot z materiałami medycznymi dla Polski był pierwszą dużą operacją obsłużoną przez An-225 od tego czasu i wzbudził od razu duże zainteresowanie nie tylko krajowych mediów, ale i sympatyków lotnictwa na całym niemal świecie.
Samolot wyleciał 11 kwietnia z Kijowa do chińskiego Tiencin, gdzie zostały załadowane zamówione przez polskie spółki materiały medyczne. Trasę z Ukrainy do Chin i z Chin do Polski pokonywał z międzylądowaniem w Ałmatach. Warto pamiętać o tym, że w Kazachstanie zatrzymują się także wożące cargo Dreamlinery LOT-u – umożliwia to przelot i wylot z Chin jednej załodze i pozwala na uniknięcie procedur związanych z koronawirusem w Państwie Środka.
– Największy samolot transportowy świata był potrzebny, żeby dowieźć kolejne partie środków ochrony medycznej, środków osobistej ochrony po to, by jak najlepiej zabezpieczyć naszych pracowników służby ochrony medycznej – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – O taki transport starało się kilka państw. To, że taki samolot mógł przylecieć do Polski, poprzedziły długie godziny negocjacji, a wcześniej długie godziny rozmów – dodał.
Jednocześnie podziękował prezydentowi Andrzejowi Dudzie za pomyślnie przeprowadzone rozmowy z prezydentem Chin Xi Jinpingiem. – Tutaj przybywa ok. 80 ton towarów. To bezprecedensowy transport, który będziemy w najbliższych tygodniach powielać, będziemy ściągać jak najwięcej sprzętu. Dodatkowo koncentrujemy się na produkcji krajowej – dodał Mateusz Morawiecki. – Już teraz osiągnęliśmy, w przypadku masek niemedycznych, zdolności produkcyjne w wysokości 40 mln miesięcznie. Za miesiąc będzie to 100 mln miesięcznie – podsumował premier, dziękując za zorganizowanie dostawy prezesom KGHM i Lotosu.
The 1st "proper" visit of @AntonovCompany AN-225 to Tianjin, China. The Mriya arrived late last night from Kiev via Almaty and will bring medical supply to Poland. This big boy last visited TSN in 2015, it was diverted due to low visibility at SJW. Source: 高达转魔方 #avgeekspic.twitter.com/jpEFFt0q2i
Ostatnio samolot przeszedł serię prac modernizacyjnych i po rocznej przerwie wzbił się w powietrze w marcu tego roku. Jeszcze w marcu biuro projektowe Antonowa informowało, że samolot rozpoczął serię lotów testowych po zainstalowaniu nowego i zaprojektowanego na Ukrainie systemu zarządzania elektryką i sterowania An-225. Pierwszy lot, z kijowskiego lotniska Gostomel, maszyna wykonała 25 marca br. Antonow latał wówczas przez niecałe dwie godziny.
Wizyta w Polsce samolotu stworzonego do przewożenia ciężkich ładunków o nietypowych wymiarach wzbudziła pytania o ekonomiczną zasadność jego wynajęcia. KGHM oraz Lotos nie udostępniły jednak danych finansowych, a w dobie ograniczonej dostępności frachtowców i ograniczeń wynikających z przepisów koronawirusowych nie mamy możliwości oceny tej decyzji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.