Piloci Antonowa An-24 Polar Airlines, w wyniku swoich błędów, wylądowali na zamarzniętej rzece w Jakucji w syberyjskiej części Rosji. Incydent z udziałem samolotu pasażerskiego w Rosji stanowi okazję do krytycznego spojrzenia na kwestie związane z pogarszającym się bezpieczeństwem lotniczym kraju objętego międzynarodowymi sankcjami. Nie tak dawno, bo we wrześniu airbus A320 Ural Airlines lądował awaryjnie na polu kukurydzy.
28 grudnia antonow An-24 rosyjskich linii Polar Airlines wykonywał rejs z Jakucka przez Zyriankę do Sriedniekołymska. Zyrianka to osiedle typu miejskiego, słynące z wydobycia węgla kamiennego, które położone jest w Dalekowschodnim Okręgu Federalnym Federacji Rosyjskiej we wschodniej części Syberii. Turbośmigłowy samolot rozpoczął proces podejścia na lądowania na lotnisku w Zyriance, lecz z niewiadomych przyczyn maszyna zboczyła z kursu, po czym wylądowała na zamarzniętej rzece Komoła. Na pokładzie An-24 znajdowały się łącznie 34 osoby (czterech członków załogi i 30 pasażerów). Nikomu nic się nie stało. Samolot nie uległ żadnym zniszczeniom.
Polar Airlines Antonov AN-24 (RA-47821, built 1971) landed on the ice of the frozen Kolyma River instead of the parallel gravel runway at Zyryanka Airport (UASU), Russia. The landing however was safe and all 34 passengers and crew remained unhurt and walked ashore. The An-24 took… pic.twitter.com/h1nldiFbLm
Polar Airlines oświadczyły, że „nikt na pokładzie nie odniósł obrażeń, a samolot po wylądowaniu na rzece Kołyma pozostał nienaruszony”. Do Zyrianki doleciał już inny samolot rosyjskich linii, na pokładzie którego przewiezieni zostali członkowie komisji do przeprowadzenia czynności wstępnych i ustalenia przyczyn zdarzeń lotniczych, a także specjaliści ze służby inżynierii lotniczej i kontroli bezpieczeństwa lotów.
Rosawiacja, czyli Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego, nakazała zbadanie incydentu. Z wstępnych ustaleń jakuckich badaczy wynika, że błędne lądowanie wynika z błędu pilota.
Uchybienia operacyjne
W maju 2023 r. lokalny kanał w serwisie Telegram „Aviatorschina”, powołując się na źródła rządu Jakucji i Ministerstwa Transportu Federacji Rosyjskiej, zarzucił Polar Airlines, że eksploatowały samoloty, które nie przeszły wymaganych przepisami przeglądów. Od tego czasu antonowy spędziły w powietrzu ponad 1 500 godzin.
Lokalne władze w Jakucji w wyniku doniesień rozpoczęły szczegółowe dochodzenie, gdyż Polar Airlines to przewoźnik, który zapewnia łączność między miastami i odległymi regionami Syberii. W oświadczeniu wydanym pod koniec maja 2023 r. Polar Airlines stwierdziły, że rosyjskie władze lotnicze przeprowadziły niezaplanowaną inspekcję „niektórych” obszarów działalności operacyjnej przewoźnika. W następstwie kontroli rosyjski operator miał skorygować swoje procedury i przyjąć plan działań naprawczych, aby zapobiec dalszym uchybieniom operacyjnym.
Stan rosyjskiego lotnictwa
Jasne jest, że ekstremalne warunki pogodowe mają wpływ na lotnictwo. Najnowszy incydent w Rosji miał miejsce w jednym z najzimniejszych regionów Syberii, w pobliżu koła podbiegunowego, i podkreśla trudne warunki pogodowe, w jakich muszą poruszać się piloci i samoloty. W Zyriance, gdzie doszło do zdarzenia, temperatura w momencie lądowania wyniosła około -40°C. Te trudne warunki znacząco wpływają na widoczność, osiągi samolotu i ogólne bezpieczeństwo operacyjne. Pomylenie przez pilota drogi startowej na małym lądowisku z zamarzniętą rzeką uwydatnia złożoność i ryzyko związane z operacjami lotniczymi w trudnych warunkach klimatycznych.
Na stan rosyjskiego lotnictwa wpływa geopolityka, a nałożone na Federację Rosyjską międzynarodowe sankcje utrudniają działanie operacyjne wielu lokalnym, zarówno większym, jak i mniejszym, liniom lotniczym, które nie mogą pozyskiwać części zamiennych od Airbusa lub Boeinga. Rosyjscy przewoźnicy zmuszeni są do kanibalizacji swoich samolotów i produkcji własnych podzespołów niepewnej jakości.
Incydent z An-24, a wcześniej z airbusem A320 Ural Airlines, który z powodu awarii hydrauliki i przewodów paliwowych wylądował w polu kukurydzy, unaoczniają złożoność i wyzwania związane z operacjami lotniczymi w ekstremalnych warunkach pogodowych, konsekwencje błędów pilotów, a przede wszystkim aktualny stan rosyjskiego lotnictwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.