Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece
fot. WarMonitorEU/Twitter
Piloci Antonowa An-24 Polar Airlines, w wyniku swoich błędów, wylądowali na zamarzniętej rzece w Jakucji w syberyjskiej części Rosji. Incydent z udziałem samolotu pasażerskiego w Rosji stanowi okazję do krytycznego spojrzenia na kwestie związane z pogarszającym się bezpieczeństwem lotniczym kraju objętego międzynarodowymi sankcjami. Nie tak dawno, bo we wrześniu airbus A320 Ural Airlines lądował awaryjnie na polu kukurydzy.

28 grudnia antonow An-24 rosyjskich linii Polar Airlines wykonywał rejs z Jakucka przez Zyriankę do Sriedniekołymska. Zyrianka to osiedle typu miejskiego, słynące z wydobycia węgla kamiennego, które położone jest w Dalekowschodnim Okręgu Federalnym Federacji Rosyjskiej we wschodniej części Syberii. Turbośmigłowy samolot rozpoczął proces podejścia na lądowania na lotnisku w Zyriance, lecz z niewiadomych przyczyn maszyna zboczyła z kursu, po czym wylądowała na zamarzniętej rzece Komoła. Na pokładzie An-24 znajdowały się łącznie 34 osoby (czterech członków załogi i 30 pasażerów). Nikomu nic się nie stało. Samolot nie uległ żadnym zniszczeniom.


Polar Airlines oświadczyły, że „nikt na pokładzie nie odniósł obrażeń, a samolot po wylądowaniu na rzece Kołyma pozostał nienaruszony”. Do Zyrianki doleciał już inny samolot rosyjskich linii, na pokładzie którego przewiezieni zostali członkowie komisji do przeprowadzenia czynności wstępnych i ustalenia przyczyn zdarzeń lotniczych, a także specjaliści ze służby inżynierii lotniczej i kontroli bezpieczeństwa lotów.
Rosawiacja, czyli Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego, nakazała zbadanie incydentu. Z wstępnych ustaleń jakuckich badaczy wynika, że błędne lądowanie wynika z błędu pilota.

Uchybienia operacyjne

W maju 2023 r. lokalny kanał w serwisie Telegram „Aviatorschina”, powołując się na źródła rządu Jakucji i Ministerstwa Transportu Federacji Rosyjskiej, zarzucił Polar Airlines, że eksploatowały samoloty, które nie przeszły wymaganych przepisami przeglądów. Od tego czasu antonowy spędziły w powietrzu ponad 1 500 godzin.

Lokalne władze w Jakucji w wyniku doniesień rozpoczęły szczegółowe dochodzenie, gdyż Polar Airlines to przewoźnik, który zapewnia łączność między miastami i odległymi regionami Syberii. W oświadczeniu wydanym pod koniec maja 2023 r. Polar Airlines stwierdziły, że rosyjskie władze lotnicze przeprowadziły niezaplanowaną inspekcję „niektórych” obszarów działalności operacyjnej przewoźnika. W następstwie kontroli rosyjski operator miał skorygować swoje procedury i przyjąć plan działań naprawczych, aby zapobiec dalszym uchybieniom operacyjnym.

Stan rosyjskiego lotnictwa

Jasne jest, że ekstremalne warunki pogodowe mają wpływ na lotnictwo. Najnowszy incydent w Rosji miał miejsce w jednym z najzimniejszych regionów Syberii, w pobliżu koła podbiegunowego, i podkreśla trudne warunki pogodowe, w jakich muszą poruszać się piloci i samoloty. W Zyriance, gdzie doszło do zdarzenia, temperatura w momencie lądowania wyniosła około -40°C. Te trudne warunki znacząco wpływają na widoczność, osiągi samolotu i ogólne bezpieczeństwo operacyjne. Pomylenie przez pilota drogi startowej na małym lądowisku z zamarzniętą rzeką uwydatnia złożoność i ryzyko związane z operacjami lotniczymi w trudnych warunkach klimatycznych.

Na stan rosyjskiego lotnictwa wpływa geopolityka, a nałożone na Federację Rosyjską międzynarodowe sankcje utrudniają działanie operacyjne wielu lokalnym, zarówno większym, jak i mniejszym, liniom lotniczym, które nie mogą pozyskiwać części zamiennych od Airbusa lub Boeinga. Rosyjscy przewoźnicy zmuszeni są do kanibalizacji swoich samolotów i produkcji własnych podzespołów niepewnej jakości.

Incydent z An-24, a wcześniej z airbusem A320 Ural Airlines, który z powodu awarii hydrauliki i przewodów paliwowych wylądował w polu kukurydzy, unaoczniają złożoność i wyzwania związane z operacjami lotniczymi w ekstremalnych warunkach pogodowych, konsekwencje błędów pilotów, a przede wszystkim aktualny stan rosyjskiego lotnictwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Antonow chce wskrzesić An-225 Mrija! Rusza zbiórka pieniędzy

Prawo i polityka

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Emilia Derewienko 02 października 2020

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Biznes i przemysł

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Emilia Derewienko 01 września 2020

Jelczenko: Przyszłość Antonowa zależy od współpracy z Boeingiem

Biznes i przemysł

Antonow An-225 wraca do latania po modernizacji

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Antonow chce wskrzesić An-225 Mrija! Rusza zbiórka pieniędzy

Prawo i polityka

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Emilia Derewienko 02 października 2020

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Biznes i przemysł

Antonow buduje pierwszy An-178 bez rosyjskich części

Emilia Derewienko 01 września 2020

Jelczenko: Przyszłość Antonowa zależy od współpracy z Boeingiem

Biznes i przemysł

Antonow An-225 wraca do latania po modernizacji

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5