Jako 15. na świecie i jedyna w Japonii linia All Nippon Airways odebrała dziś (20 marca) pierwszego airbusa A380. Po ceremonii przekazania maszyny w centrum dostaw Airbusa w Tuluzie, w której wzięła udział redakcja Rynku Lotniczego, samolot odleci na lotnisko Tokio-Narita gdzie nastąpi uroczyste powitanie maszyny.
SuperJumbo o oznaczeniu MSN262 i rejestracji JA381A jest pierwszym z trzech, który został dostarczony japońskiej linii. Samolot przeszedł szereg testów naziemnych, a także wykonał kilka lotów technicznych. Jako ciekawostkę warto dodać, że specjalne malowanie zajęło aż 21 dni i pracowało przy nim 120 osób, którzy zużyli 3300 litrów farby. Było to najdłuższe malowanie w historii Airbusa. Linia jest pierwszym japońskim przewoźnikiem wykorzystującym największe pasażerskie samoloty świata. W uroczystej dostawie wziął udział Tom Enders, prezes Airbusa, Shinya Katanozaka prezes linii ANA oraz Chris Cholerton, prezes Rolls-Royce Engines.
- Początki naszej współpracy sięgają 1986 r. kiedy to ANA zamówiła 20 airbusów A320. Dostawy rozpoczęły się w 1991 r. Przez wiele lat przewoźnik był z nich bardzo zadowolony. Teraz ustępują miejsca nowym A320neo. All Nippon Airways nigdy wcześniej nie zamówiły i nie odbierały samolotu szerokokadłubowego, więc to pierwsza i bardzo ważna dla nas dostawa. Cieszymy się, że ANA nam zaufała i odebrała pierwszego A380 w tym pięknym i unikalnym malowaniu - powiedział Tom Enders, prezes Airbusa.
Kabina nowego A380Maszyny zabiorą na pokład 520 pasażerów w konfiguracji czerech klas podróży: ośmiu w klasie pierwszej, 56 w klasie biznes, 73 w klasie premium oraz 383 w klasie ekonomicznej. W Tuluzie przewoźnik pokazał tylko grafiki nowego pokładu, nie zaprezentuje go również po przylocie do Tokio. Według informacji podanej przez przewoźnika dopiero 21 maja, na trzy dni przed pierwszym lotem, nastąpi oficjalna prezentacja wnętrza A380. SuperJumbo japońskiej linii Będą latać od 24 maja br. na popularnej trasie turystycznej z Tokio do Honolulu. Na początek 4 razy w tygodniu, a po dostawie kolejnej maszyny pod koniec czerwca, od 1 lipca A380 zobaczymy w Honolulu codziennie. Warto dodać, że na Hawajach co roku wakacje spędza 1,5 mln Japończyków. ANA, dzięki wprowadzeniu na tę trasę airbusów A380, znacząco zwiększy swój rynkowy udział na tej trasie, który obecnie wynosi ok. 13 proc.
Malowanie Flying HonuSamoloty A380 linii ANA otrzymały specjalne malowanie nazwane "Flying Honu", przedstawiające postać żółwia morskiego. Na każdym z trzech SuperJumbo namalowana jest lub będzie inna żółwia postać. Niebieski żółw nazwany Lani reprezentuje błękitne niebo, szmaragdowy nazwany Kai ma symbolizować ocean i zostanie już 25 marca w Hamburgu, a z kolei pomarańczowy Ka La bierze swą nazwę od hawajskiego słowa oznaczającego zachód słońca.
Kwestia Skymark Warto dodać, że zamówienie All Nippon było kojarzone z niedoszłym kontraktem linii Skymark, której obecnie ANA jest jednym z głównych udziałowców. Skymark został postawiony w stan upadłości po tym jak miał zapłacić Airbusowi 183 mln dolarów amerykańskich. To kara finansowa, którą przewoźnik musiał ponieść w wyniku anulowania zamówienia sześciu maszyn A380. Airbus poinformował o anulacji zamówienia linii Skymark Airlines w lipcu 2014 r. Powodem zaistniałej sytuacji były kwestie finansowe linii, a konkretniej słaby kurs rodzimego jena. Według japońskich analityków, spadek wartości jena w stosunku do walut obcych spowodował prawie 30 proc. wzrost ceny A380 dla japońskiego przewoźnika, który zwyczajnie nie miał z czego sfinansować zakupu nowych maszyn.
Obecnie flota linii ANA składa się z 232 samolotów: pięciu airbusów A320, siedmiu A320neo, czterech A321, 11 A321neo, jednego A380, 47 boeingów B737NG, 41 B767-300ER, 21 B777-200ER, 29 B777-300ER oraz 66 Dreamlinerów: 36 B787-8 i 30 B787-9.